Høyre og Frp fusker om Intercity

Mens diskusjonen går om fremtidig Intercity-trasé gjennom Fredrikstad og regjeringspartiene er fornøyde med fremdriften, skriver Arve Sigmundstad at det er kreativ omgang med sannheten å kalle dette en «satsing».

Mens diskusjonen går om fremtidig Intercity-trasé gjennom Fredrikstad og regjeringspartiene er fornøyde med fremdriften, skriver Arve Sigmundstad at det er kreativ omgang med sannheten å kalle dette en «satsing».

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Arve Sigmundstad, stortingskandidat for Ap i Østfold, svarer Ulf Leirstein, Frp, og Ingjerd Schou, Høyre, og mener Regjeringen ikke følger opp løftene om Intercity-utbyggingen i Østfold.

DEL

Meninger 

Som togpendler må jeg innrømme at jeg blir opprørt over hvordan Høyre og Frp fusker med sannheten når de i valgkampmodus hevder at de prioriterer Intercity-utbyggingen og dobbeltsporet frem til Halden.

Våren 2013 la regjeringen Stoltenberg frem sin nasjonale transportplan (NTP), hvor Intercity og dobbeltsporet skulle sluttføres frem til Halden innen 2030.

Både Ulf Leirstein (Frp) og Ingjerd Schou (H) mente dette var altfor passivt, og fra de borgerliges side gikk det sport i å overby hverandre. Bare Erna Solberg ble statsminister, så ville jernbanen gjennom Østfold stå ferdig i 2025 – ble vi fortalt.

Nå kjenner vi fasiten. Høyre og Frp, med støtte fra KrF og Venstre, utsetter dobbeltsporet til Halden frem til 2034. Da er det en kreativ omgang med sannheten å prøve å selge dette som en «satsing» og en politisk seier for de borgerlige på Østfoldbenken.

Det ville vært mer ryddig å si det som det er, heller ikke på jernbaneløftene klarte Høyre og Frp å levere i Østfold.

For ordens skyld, vår politikk står fast. Arbeiderpartiet vil bygge Intercity og dobbeltspor til Halden innen 2030. Vi har mistet fire år, men vi tror fremdeles dette er mulig å rydde opp i. Men det begynner å haste.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags