En jernbanereform på rett spor

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

– Makan til svartmaling, skriver Unge Høyre i sitt svar til AUF om privatisering av togdriften på åtte norske jernbanestrekninger.

DEL

Leserbrev 

16. februar skrev AUF om hvor forferdelig alt kommer til å bli hvis vi konkurranseutsetter driften av åtte jernbanestrekninger i Norge. Makan til svartmaling skal vi lete lenge etter!

AUF sier i sitt innlegg at regjeringens jernbanereform er importert brittisk politikk som er feilslått i hjemlandet, men denne reformen er på ingen måter det. Det er en likhet mellom regjeringens jernbanereform og den engelske jernbanepolitikken, det er at den handler om tog, på alle andre måter er de fundamentalt forskjellige.

Den største forskjellen er at de i England knapt har togtjenester kjøpt av staten, men derimot et system der staten tjener penger på å selge skinnerettigheter. I Norge derimot bruker vi over tre milliarder kroner på å subsidiere togdriften, dette kommer vi til å fortsette med.

Den norske jernbanereformen skal derimot bygge på erfaringer fra Norge. Det høres nesten ut på AUF at det ikke finnes konkuranseutsatte jernbanestrekninger i Norge i det hele tatt, men allerede i 2003 ble den første norske jernbanestrekningen konkurranseutsatt. Erfaringene fra konkurranseutsettelsen av Gjøvikbanen har vært utelukkende positive. I følge TØIs evaluering i 2007 hadde konkuranseutsettingen ført til et bedre og mer brukertilpasset tilbud med høyere frekvens, til en lavere kostnad for myndighetene.

Vi i Unge Høyre er helt enige med AUF når de sier at satsing på vedlikehold fremfor forfall er det viktigste for å få flere til å ta tog. Nettopp derfor har regjeringen Solberg siden regjeringsskiftet økt bevilgningene til jernbanen med 50 prosent. Mens forfallet økte med en milliard kroner hvert år med de rødgrønne, går det nå nedover.

Det er nettopp fordi vi ser at vedlikehold, og økte bevilgninger fungerer vi også å konkurranseutsette driften av togene, slik at alle penger som blir spart på driften heller kan legges inn i vedlikehold og utbygging av jernbanen.

Uansett er brukeren den viktigste for Unge Høyre, det er brukerens opplevelse av tilbudet, og at brukeren får et godt og forutsigbart tilbud som til slutt har noe å si. Derfor ønsker vi å konkurranseutsette tilbudet, fordi vi basert på erfaringer fra Gjøvikbanen, og konkurranseutsetting innenfor andre deler av transportbransjen ser at brukertilfredsheten går opp, og kostnadene går ned. Jeg mener hensynet til passasjerene burde settes foran ideologisk vås om at privatisering er farlig.

Rolf-Jonas Ringen Kristiansen

Fylkesleder Østfold Unge Høyre

Følg på: Facebook

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags