Aksjon Rett Linje sier ja takk, begge deler

Jobber Aksjon Rett Linje i virkeligheten både for rett linje via Rolvsøy og dobbeltspor gjennom byene, spør Kristoffer Hagen.

Jobber Aksjon Rett Linje i virkeligheten både for rett linje via Rolvsøy og dobbeltspor gjennom byene, spør Kristoffer Hagen.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Kristoffer Hagen vil ha klarhet i hva Aksjon Rett Linje mener: De som har fulgt med i debatten kjenner garantert igjen Aksjon Rett Linjes gamle slagord: «NEI til dobbeltspor gjennom byene» - «JA til jernbane for fremtiden». Nå er slagordet endret: «JA til jernbane for fremtiden!»

DEL

Leserbrev 

Aksjon Rett Linjes innlegg om sju myter i IC-debatten, publisert i Fredriksstad Blad, Demokraten og Sarpsborg Arbeiderblad var interessant lesing!

Aksjon Rett Linje vil nå ha tre IC-stasjoner i tettstedet Nedre Glomma og både IC- og lokaltog mellom byene. Hva betyr dette i praksis?

Dersom et togtilbud skal være attraktivt for de reisende, må det gå minst to tog i timen, i hver retning, også utenom rushtiden. Dersom man skal ha både et attraktivt IC- og lokaltogtilbud mellom byene, vil det altså gå fire tog i timen, i hver retning.

Maksimal kapasitet på et enkeltspor er på to-tre tog i timen, i hver retning. Man kan i praksis kjøre flere tog enn dette, men da får man en voldsom økning av forsinkelser og innstillinger. Brytes kapasitetsgrensen, vil forsinkelser bli mer regelen enn unntaket! Dette ser man tydelig på de overbelastede strekningene rundt Oslo.

Aksjon Rett Linje foreslår et togtilbud som ikke kan gjennomføres på enkeltspor! Tilbudet krever dobbeltspor. Jobber Aksjon Rett Linje i virkeligheten både for rett linje via Rolvsøy og dobbeltspor gjennom byene?

De som har fulgt med i debatten kjenner garantert igjen Aksjon Rett Linjes gamle slagord: «NEI til dobbeltspor gjennom byene» - «JA til jernbane for fremtiden». Nå er slagordet endret: «JA til jernbane for fremtiden!».

Hvorfor kuttet de vekk nei til dobbeltspor? Var slagordet for langt eller har de simpelthen ombestemt seg? Vanskelig å si, men inntil Aksjon Rett Linje kommer med et mer detaljert forslag, så lever spekulasjonene og konspirasjonsteoriene videre!

En foreløpig konklusjon er at forslaget til Aksjon Rett Linje også vil bety dobbeltspor gjennom byene, tilsvarende Jernbaneverkets planer!

Sier virkelig Aksjon Rett Linje: «Ja takk, begge deler»?

Bare for å nevne det: Forslaget jeg har fremmet, ville innebære kun ett dobbeltspor gjennom byene i en «rettere» linje. PS: Rørtunnel-alternativet er lagt vekk.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags