Hva er det som plager Jon-Ivar Nygård og Sindre Martinsen-Evje?

Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård (til venstre) , Sarpsborg-ordfører Sindre Martinsen-Evje (midten) og stortingspolitiker Sverre Myrli (alle fra Ap) på Rolvsøysund bru.

Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård (til venstre) , Sarpsborg-ordfører Sindre Martinsen-Evje (midten) og stortingspolitiker Sverre Myrli (alle fra Ap) på Rolvsøysund bru. Foto:

Av

Jeg vil innstendig anmode Jon-Ivar Nygård og Sindre Martinsen-Evje om å sette seg på «bakrommet» noen dager og snakke gjennom hvordan de i fellesskap ønsker at Nedre Glomma kommune skal se ut om femti eller hundre år, skriver Rolf M. Gjermundsen med henvisning til jernbanedebatten.

DEL

Leserbrev

Kommunevalget er over og vi har gitt våre stemmer. I Sarpsborg er det litt uklart hvordan maktposisjonene etableres, men ting tyder på at et flertall ønsker en utredning om det vi kjenner som alternativ rett linje for jernbaneløsningen i Østfold.

I Fredrikstad er det klart at Arbeiderpartiet med Jon-Ivar Nygård i førersetet skal styre i fire nye år. Han er klar på at jernbanen med dobbeltspor, stasjon og kollektivknutepunkt på Grønli står fast. Kommentarer i lokale medier tyder også på at ingen i ledende posisjoner i Fredrikstad bryr seg mye om hvor jernbanen skal gå fra Grønli og videre mot Sverige og Europa.

Det er kjent at det i mange år, også internt i Samferdselsdepartementet, har vært sterke meninger om at dobbeltsporet gjennom Østfold bør gå i en rett linje fra Råde mot Skjeberg, og videre mot svenskegrensen. Politikk er en finurlig mekanisme, styrt av partier, sterke stemmer og temporære flertallskonstellasjoner. Disse sterke mekanismene førte til en uavklart formell beslutning, men dog en beslutning, om at det såkalte dobbeltsporet, Intercity-løsningen, måtte gå innom sentrum av byene i Østfold. Noen tviholder på at den beslutningen er endelig.

Nedre Glomma-regionen, som omslutter områdene fra Sarpsborg i nord til Fredrikstad i sør, er et geografisk område som kan utvikle seg til en region med betydelig politisk og samfunnsmessig betydning for Norges forhold mot Europa gjennom Sverige.

Nedre Glomma, altså en sammenslått kommune bestående av dagens Fredrikstad og Sarpsborg, og gjerne med Rakkestad og Hvaler på laget, kan bli en perfekt politisk konstellasjon i forhold til bastarden Viken fylkeskommune, og i forhold til sentrale myndigheter i nærområdet Oslo.

Hvis SSB’s fremskrivning av befolkningsutviklingen i vår del av landet slår til vil Nedre Glomma trenge bosetting til mer enn 100 000 nye beboere innen neste årtusenskifte. Det vil sannsynligvis være klokt å tenke at denne veksten bør skje i beltet langs Glomma mellom dagens sentrumskjerner i Sarpsborg og Fredrikstad. Det er begrenset plass på «Værste» og hos Can Cao på Cicignon. Noen vil hevde at dette er altfor langt frem i tid, men jeg antar at noen av mine barnebarn er i pensjonsalder, men fremdeles i live da.

Vi som bor i Østfold, og spesielt i Nedre Glomma, har et forhold til geografisk avstand som ingen andre i Norge forstår. Når folk på Vestlandet eller i Nord-Norge hører på våre diskusjoner om at det er langt til det ene eller det andre, og vi snakker om ti til tjue kilometer, skjønner de ikke hva vi snakker om. Tenk på det!

Nedre Glomma, altså en sammenslått kommune bestående av dagens Fredrikstad og Sarpsborg, og gjerne med Rakkestad og Hvaler på laget, kan bli en perfekt politisk konstellasjon i forhold til bastarden Viken fylkeskommune, og i forhold til sentrale myndigheter i nærområdet Oslo.

Jeg vil innstendig anmode Jon Ivar Nygård og Sindre Martinsen-Evje om å sette seg på «bakrommet» noen dager og snakke gjennom hvordan de i fellesskap ønsker at Nedre Glomma kommune skal se ut om femti eller hundre år.

Det er det ansvaret dere har påtatt dere gjennom årets kommunevalg.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags