Urealistisk med godstog mellom Moss og Vestby

«Strekningen Ski-Moss blir den nye flaskehalsen når nye Østfoldbanen står ferdig. Godstogene må over på Østre linje.»

«Strekningen Ski-Moss blir den nye flaskehalsen når nye Østfoldbanen står ferdig. Godstogene må over på Østre linje.» Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Alle godstog må selvfølgelig vekk fra denne strekningen og over på Østre linje, skriver Kristoffer Hagen i kommentar til MDGs ønske om jernbanetilknytning for Moss havn.

DEL

Leserbrev 

I 2030 står Østfoldbanen ferdig med dobbeltspor til Halden. Mellom Oslo og Ski er det fire spor, men disse er ikke forlenget til Moss. Strekningen Ski-Moss er den nye flaskehalsen. Her er det knapt plass til flere tog.

I 2050 er kapasiteten sprengt. Opptil 18 persontog kjører på denne strekningen hver time. Fire av disse vender på Moss! Det er full fart på alle fire spor på stasjonen. Det vil være like stor trafikk på dobbeltsporet mellom Ski og Moss som det i dag er mellom Oslo og Ski.

Alle godstog må selvfølgelig vekk fra denne strekningen og over på Østre linje.

Les også innlegget fra MDG: Stans mudringen til Borg havn, behold begge Østfold-havnene

Men hva er det som foreslås? Man vil ha en godstogpendel mellom Moss og Vestby.

Det er veldig mye galt med denne ideen:

1. Godstoget fra Moss havn mot Vestby setter i gang og kjører ut på spor 1 på Moss stasjon i retning nord. Dette sporet er vanligvis forbeholdt sørgående IC-tog mot Fredrikstad og Halden.

2. Godstoget fortsetter i feil kjøreretning gjennom Moss stasjonen og ytterligere én kilometer inn i tunnelen under Moss. Her på en kort rettstrekning midt inne i tunnelen ligger de ytre sporvekslene til Moss stasjon, der godstoget kan krysse over i en fart på 50 km/t. Når godstoget omsider kommer opp i 100 km/t har det blokkert all trafikk forbi Moss stasjon i 15 minutter!

3. Toget kjører så videre i 100 km/t på en strekning som IC-togene vanligvis kjører i 200-250 km/t. Godstoget vil bruke minst seks minutter mer på denne strekningen enn persontoget.

4. Sidesporet til godsterminalen i Vestby skal være orientert mot nord. Godstoget fra Moss havn kommer fra sør! Når godstoget ankommer må det stoppe i nordgående spor koble fra vognene og kjøre loket rundt til andre enden av toget i sørgående spor! Dette kan umulig ta mindre enn 15 minutter!

Når man ser totalen av dette urealistiske opplegget kan man anta at hver avgang mellom Moss og Vestby vil blokkere persontogtrafikken på Østfoldbanen i opp mot en time.

Det å kjøre godstog mellom Moss havn og en terminal på Vestby i 2050 vil ha like store konsekvenser som om man i dag kjørte godstog mellom Oslo havn og en terminal på Langhus!

Hvordan kan man i det hele tatt foreslå dette? Forklaringen er en faktafeil i rapporten som utreder forslaget. Man har antatt at det i fremtiden kun vil bli halvtimesruter, altså opptil fire persontog i timen, på strekningen Ski-Moss. Det riktige tallet, er som nevnt over, opptil 18 persontog i timen på strekningen Ski-Moss!

Det er totalt urealistisk å tenke seg en godstogforbindelse mellom Moss og Vestby!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags