Ap har ikke løftet en finger for mer jernbane på 40 år. Nå klager de fordi det skjer noe

Vanskelige grunnforhold. – Det er ikke regjeringen som har varslet om store utfordringer med å bygge jernbane i Østfold, det er fagfolkene i systemet. Foto: Hilde Lillejord, Bane Nor

Vanskelige grunnforhold. – Det er ikke regjeringen som har varslet om store utfordringer med å bygge jernbane i Østfold, det er fagfolkene i systemet. Foto: Hilde Lillejord, Bane Nor

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Frps gruppeleder i Østfold, Håvard Jensen, svarer Hege Dubec, Fredrikstad Ap, som skrev at Ketil Solvik-Olsen er statsråden som bygger ned Østfold.

DEL

Leserbrev

Jeg vil starte mitt tilsvar med å gi deg ros for et godt leser innlegg fra en som representerer opposisjonen til stortingsflertallet og regjeringen. Kritisk og med en rekke påstander som kanskje vil gi gehør hos deres velgere.

Du har tre viktige punkter i ditt innlegg som med få unntak irriterer et tverrpolitisk flertall i Østfold, men der stopper også sympatien for dette innlegget.

1. Du konstaterer at regjeringen har lagt ned Rygge flyplass

Det er vel noe mer komplisert enn det. Hadde Ap/LO lykkes med sin boikott-oppfordring mot å fly fra Rygge, så hadde denne flyplassen vært lagt ned flere år før flypassasjeravgiften ble innført.

Det er også en kjensgjerning at det har vært brukt mange spaltemeter i media på den virkelige årsaken til at Rygge ble lagt ned. Regjeringens innføring av en avgift (få partier vil ha) gjelder for hele landet og det samme selskapet som la ned på Rygge, flyr på flere andre flyplasser i dag uten at dette er noe problem.

Det er riktig som du skriver Frp ønsket ikke denne avgiften.

2. Så kommerden virkelig morsomme saken. Bompenger

Ap er sterk tilhenger av skatter og avgifter og synes bompenger er en særdeles god ordning. Bommen som kommer rundt Sarpsborg og Fredrikstad er lokalt bestemt (Ap, har nesten flertall alene i begge byene). Derfor vil jeg utfordre deg og flertallene i Sarpsborg-Fredrikstad og i fylkeskommunen til å stemme imot bommer i nedre Glomma når den kommer til behandling nå i høst.

Det jobbes intenst med planlegging på hele IC, men enkelte strekninger er så vanskelige at det er uforsvarlig å bygge der.

Du er medlem av et parti som i dag sitter med makten til å vedta disse bommene lokalt, eller stemme imot bommer. Jeg har utfordret lokale fylkes- og stortingspolitikere fra Ap til å støtte oss i Frp når vi stemmer i mot bommer eller vil fjerne noen, men responsen har uteblitt. Det stopper med kritikk mot regjeringen av en avgift Ap synes er ok.

3. Intercity- og jernbane satsing

Jeg håper og tror innbyggerne på Østlandet er bedre til å forstå jernbaneverkets informasjon enn Ap sine politikere. Det er ikke regjeringen som har varslet om store utfordringer med å bygge jernbane i Østfold, det er fagfolkene i systemet. De folkene vi har ansatt for å gjøre jobben for oss, som sier at vi på enkelte strekninger må se på saken igjen.

Det er feil som du skriver, at det er stopp på planleggingen. Det jobbes intenst med planlegging på hele IC, men enkelte strekninger er så vanskelige at det er uforsvarlig å bygge der.

Nå har jeg passert en alder av 60 år, og så langt tilbake jeg kan huske har det vært snakket om veier og jernbane, under vekslende regjeringer (flest Ap-styrte) uten at det har skjedd veldig mye. E18 og E6 har riktignok blitt bygget ferdig, men da med 60 prosent bompengefinansiering, betalt av bilistene. I dag er vi nede i 40 prosent på de fleste stedene det bygges.

Derfor blir det snodig for meg som medlem av Frp å lese denne kritikken fra et medlem av et lokalt Ap som med en boikott synes det var greit at Rygge flyplass kunne bli nedlagt som en følge av det, er tilhenger av bompenger og har stemt for bomringen i nedre Glomma-regionen, i bystyrene og på fylkestinget. Det samme partiet ikke har løftet en finger på minst 40 år for å bygge mer jernbane i Østfold. Nå klager de fordi det skjer noe.

Så til slutt. Jeg ser frem til at ordførerne i byene og på fylket fremmer innstilling om å ikke stemme for bommene rundt byene i nedre Glomma.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags