Det er dyrt å bygge infrastruktur i Norge, men har vi råd til å la være?

Samferdselsminister Jon Georg Dale fikk selv erfare hvor vanskelig grunnforholdene er da han var med å finne kvikkelere på 60 meters dyp i Råde i september i fjor. I bakgrunnen Alexander Feldt og Magnus Baaz som boret ved Kihl Gård som ligger på Råde-siden av kommunegrensen til Fredrikstad.

Samferdselsminister Jon Georg Dale fikk selv erfare hvor vanskelig grunnforholdene er da han var med å finne kvikkelere på 60 meters dyp i Råde i september i fjor. I bakgrunnen Alexander Feldt og Magnus Baaz som boret ved Kihl Gård som ligger på Råde-siden av kommunegrensen til Fredrikstad. Foto:

Av

Ordfører Jon-Ivar Nygård til samferdselsminister Jon Georg Dale: – Det koster, men det koster altså ikke mer enn å bygge jernbane mange andre steder i landet vårt.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I Fredrikstad har vi forståelse for at man må bygge ny infrastruktur også på Vestlandet. Der som her er tryggere, raskere og mer miljøvennlig transport en forutsetning for økt konkurransekraft med utenlandske markeder og for at byene, tettstedene og distriktene våre skal være gode steder å bo. Ikke minst er det viktig for at vi skal nå målene om å kutte i CO2-utslipp. Akkurat dette tror jeg ministeren og jeg er enige om.

En ting vi derimot ikke er enige om, er at jernbane fra Råde til Fredrikstad er for dyrt. 800 millioner pr. kilometer bane er veldig mye penger. Men når tall fra Bane NOR viser at det faktisk brukes mer pr. km andre steder i landet, blir det galt av Jon Georg Dale å si at jernbane nettopp til Fredrikstad blir for dyrt.

Norge er et langstrakt og utfordrende land å bygge infrastruktur. De folkerike regionene på Øst- og Vestlandet er atskilt med høye fjell. På Vestlandet skiller dype fjorder byene og tettstedene. For å komme frem må man bygge tunneler og bruer. I Østfold og Fredrikstad er landskapet flatt. Vår utfordring er at grunnforholdene innimellom ikke er de beste. Dette er imidlertid ikke noen nyhet. Det har vi visst helt siden Gamlebyen ble bygd på flåter på 1600- og 1700-tallet.

I Fredrikstad er vi derfor veldig glade for at samferdselsministeren flere ganger den siste uken har lovt at planene om Intercity fra Råde til Fredrikstad og videre til Sarpsborg og Halden ligger fast.

Når Jon Georg Dale snakker om leiren i Nedre Glomma som en sykdom legevitenskapen ennå ikke har funnet en kur for, mener vi han overdriver. Akkurat som det bygges bruer over 1000 meter dype fjorder på Vestlandet, finnes det løsninger for å bygge på dårlig grunn. Det er også konklusjonen i Jernbanedirektoratets vurdering til departementet. Det koster, men det koster altså ikke mer enn å bygge jernbane mange andre steder i landet vårt. Og når vi først snakker om pris, dersom det skulle bli dyrere, så mener vi at man fortsatt må vurdere investeringene opp mot samfunnsnytten. Jernbane er en investering med et 100 års perspektiv. Nedre Glomma er blant landets mest folkerike områder og i vekst.

I Fredrikstad er vi derfor veldig glade for at samferdselsministeren flere ganger den siste uken har lovt at planene om Intercity fra Råde til Fredrikstad og videre til Sarpsborg og Halden ligger fast.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.