Thue om Intercity: Planene svikter kapitalt og  pengebruken går over alle støvleskaft

Dobbeltsporet over Tunejordet og inn mot stasjonen i sentrum. Sarpsborgs ønske om en kulvert som fordyrer prosjektet med åtte milliarder kroner er blant de kostnadsøkningene Johannes Thue kommenterer i innlegget.

Dobbeltsporet over Tunejordet og inn mot stasjonen i sentrum. Sarpsborgs ønske om en kulvert som fordyrer prosjektet med åtte milliarder kroner er blant de kostnadsøkningene Johannes Thue kommenterer i innlegget. Foto:

Av

– Man fristes til å tro at det opprinnelige tall var tatt ut av luften for komme i gang med det prosjekt man ønsket og, som så ofte før, ta merkostnadene underveis, skriver Johannes Thue.

DEL

Leserbrev

21 kilometer jernbane gjennom Fredrikstad og Sarpsborg ble planlagt med en kostnadsramme på 8,5 milliarder. Nå foreligger nye tall som viser at prisen vil stige til 28 – 29 milliarder, en økning på 241 prosent. Planleggerne forklarer dette med dårlige grunnforhold og dessuten må stasjonene og perrongene utvides fra 250 til 350 meter fordi de togene som skal betjenes blir lengre. Årsaken til dette blir ikke nevnt.

Det snakkes stadig om dobbeltspor gjennom byene, mens det nettopp gjennom byene blir behov for fire spor i bredden. Dette øker stasjonsområdene også i bredden. Disse endringene kommer som en konsekvens av at den jernbanen som nå skal bygges faktisk er en helt annen bane enn den Intercity-bane som opprinnelig var planlagt. Årsaken er den plass jernbanen er tildelt i det fremtidige klimanøytrale samfunn der gods skal fra vei til bane og passasjerer skal fra fly til tog (om vi vil det eller ikke).

Den viktigste årsaken til kostnadsøkningen er grunnforholdene, men er det rimelig å tro at planleggerne kan ha feilberegnet kostnadene så dramatisk?

Den opprinnelige Intercity-banen var ikke dimensjonert for de nye oppgavene. En svingete omvei på 15 kilometer gjennom byene passer dårlig for tunge, lange godstog og for hurtigtog. Det reduserer banens konkurransekraft. Som Osmund Ueland sier, må fremtidens jernbane konkurrere med bilen i tid. Derfor teller hvert minutt som kan spares inn på rette linjer, minimum fartsreduksjon, færre stopp og svinger. Én stasjon istedenfor to og en bane som er 15 kilometer kortere vil her bidra til øket konkurransekraft for jernbanen.

Den viktigste årsaken til kostnadsøkningen er grunnforholdene, men er det rimelig å tro at planleggerne kan ha feilberegnet kostnadene så dramatisk? De visste jo at de skulle bygge i et krevende terreng. Man fristes til å tro at det opprinnelige tall var tatt ut av luften for komme i gang med det prosjekt man ønsket og, som så ofte før, ta merkostnadene underveis.

Den ovennevnte kostnadsøkning er i realiteten enda verre. Anlegget gjennom Sarpsborg har en utforming som Sarpsborg kommune ikke har godtatt. De vil ha store deler av banen gjennom byen nedgravd. Tilleggsprisen for dette er åtte milliarder. Dermed blir kostnadsøkningen 28,5 milliarder og 335 prosent. «Vi kan ikke akseptere at det Bane Nor vil gå videre med er den dårligste løsningen for oss», sier ordfører Sindre Martinsen-Evje. Legger han nå ned veto mot Bane Nors planer? Kanskje kan dette brukes som begrunnelse for en snuoperasjon for å møte kravene fra de mange som har brutt med sine partier i Sarpsborg?

Ordfører Jon-Ivar Nygård sier han er bekymret for pengebruken. «Disse kostnadene har ikke vært kjent tidligere», sier han. Det han imidlertid ikke kan si, er at han ikke er advart. Hans bekymring og overraskelse kan derfor ikke ha oppstått plutselig.

Når Sarpsborgs krav regnes med, blir pris pr kilometer bane 1,3 milliarder. Utbryterne i Sarpsborg går for Aksjon Rett Linjes alternativ med felles stasjon på Rolvsøy. Bare den reduserte banelengden gir en innsparelse på mellom 15 og 20 milliarder. Dessuten vil de mest kostnadskrevende områder unngås, så innsparingene blir enda større. I tillegg vil man spare på én stasjon i istedenfor to og én en bru istedenfor en over Seutelva, en over Rolvsøysund og en over Sarpefossen. Alle disse har meget kompliserte grunnforhold. Ved Rolvsøysund er det 170 meter ned til fast grunn og i tillegg kommer konfliktene med verneinteressene på Olavsvollen og Tarris som også utbryterne i Sarpsborg er bekymret for.

Så leser vi i avisen: «Bane Nor vil høre din mening» og inviterer til «medvirkningsmøte» 22. mai. Det har vært en rekke slike infomasjnsmøter der Bane Nor informerer om hva de holder på med. De som informer stiller med bundet mandat. Politikere og andre som står bak vedtakene glimrer alltid med sitt fravær. Nå bør tiden være inne for ordførerne å ta en kopi av fjellvettreglene. Det er ingen skam å snu når planene svikter kapitalt og pengebruken går over alle støvleskaft.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags