Norge trenger både intercity-tog og hyperloop før 2040

Slik forklarer forfatterne hyperloop: – Hyperloop flytter gods og folk i et rør med lavt lufttrykk. Vogner som kan ta passasjerer eller gods svever ved hjelp av magneter og drives slik som japanske magnettog. Illustrasjon: hyperloop.global

Slik forklarer forfatterne hyperloop: – Hyperloop flytter gods og folk i et rør med lavt lufttrykk. Vogner som kan ta passasjerer eller gods svever ved hjelp av magneter og drives slik som japanske magnettog. Illustrasjon: hyperloop.global

Av

MDG ser lenger frem enn det nye Intercity-nettet som de mener blir sprengt innen 2030. – Vi trenger Hyperloop der passasjerer eller gods transporteres lynraskt gjennom et rør, skriver Håkon Borch og Per Espen Stoknes.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Leserbrev 

Miljøpartiet De Grønnes landsmøte vedtok å utrede en hyperloop-forbindelse mellom Oslo og København. Hyperloop er ukjent for mange, så her forteller vi litt om hvorfor og hvilke muligheter som ligger i denne teknologien.

Hvorfor Hyperloop - hva er problemet?

Det nye Intercity-toget vil gi Østlandet et nytt og effektivt togtilbud mellom byene og inn mot Oslo. Intercity (IC) til Halden dobler persontrafikken, og prognosene viser at mye av personbiltransporten vil flyttes over til bane. Det er veldig bra, og det blir fint å være passasjer! Samtidig vet vi at bare et og annet godstog kan få plass mellom persontogene på IC-banen, og fra 2030 vil kapasiteten på IC-banen være brukt opp av persontog. Godset må flyttes til natten, en annen linje, eller vei. Det står også igjen 130 klometer med enkeltspor fra Halden til Öksnered, som hindrer effektiv løsning videre mot Gøteborg og København.

BaneNor la sist november frem godsstrategi frem mot 2029. Her svikter de godstrafikk gjennom Østfold totalt, og presenterer kun kosmetiske tiltak. Det er med andre ord mangelfulle planer for den største godsstrømmen ut fra og inn til Norge. Derfor er det akutt behov for å planlegge kapasitetsøkning.

Hver dag passerer opptil 3000 trailere Svinesund-broen til bekymring for alle østfoldinger som kjører på E6. Vegvesenets prognose for E6 i Østfold var for de første årene 16 prosent vekst, mens veksten ble 119 prosent. E6 i Østfold vil nå sin makskapasitet mye raskere enn noen hadde trodd. Å bygge ut blir kostbart.

Sjømateksport kjøres i dag sørover på trailere, og det er planlagt en femdobling av eksporten. Nå planlegges flytransport for fiskeeksporten, men et slikt energiforbruk er langt fra bærekraftig.

En vanlig hverdag letter 23 fly for å fly mellom Oslo og København. Det er rundt 3300 passasjerer - men innen 2040 er prognosen nesten 6000 daglige passasjerer. Personflytrafikken er i direkte konflikt med å nå Parisavtalens klimamål.

Hva er hyperloop?

Hyperloop flytter gods og folk i et rør med lavt lufttrykk. Vogner som kan ta passasjerer eller gods svever ved hjelp av magneter og drives slik som japanske magnettog. Vognen glir uten luftmotstand og friksjon, og kan enkelt nå toppfart opp mot 1400 km/t. Systemet er lukket, har ingen klimagassutslipp og bruker nesten ikke energi.

Akkurat nå planlegges det en rekke Hyperloopstrekninger. Nærmest er arbeidet med en undersjøisk løsning i Østersjøen fra Helsingfors til Stockholm. Rimligere er det i midlertid å bygge rørene på søyler over bakken, eller i tunneler.

I Nevada-ørkenen står den første banen klar. Der tester de ut rør, vakuum, vognløsning, levitasjon, fremdrift og bremsing. Teknologiutviklingen går rask og det arbeides allerede med å utvikle internasjonale sikkerhets- og sertifiseringsstandarder. Kommersielt arbeides det med å bygge tre hyperloop-piloter som skal være operative i bruk allerede i 2021. Først ut blir antakelig strekningen Dubai - Jebel airport.

Hva vil hyperloop koste?

Foreløpig ser det ut til at anleggene vil være 40-50 prosent billigere enn tradisjonelle hurtigtog, med betydelig lavere driftskostnader. I tillegg vil hyperloopen kunne gå to-tre ganger raskere enn lyntogene.

Anlegget mellom Stockholm og Helsingfors er estimert til 180 milliarder kroner (omtrent samme lengde som Oslo-København, ca. 500 kilometer), men her er det som nevnt regnet på en dyrere, undersjøisk løsning. Et rimeligere alternativ kan være å bygge banen på søyler i midtrabatten til deler av dagens E6. Da vil vi spare store kostnader på eiendom, slippe å bygge separate broer, og kunne ha en effektiv byggeprosess.

En slik rimeligere løsning vil antakelig senke hastigheten til under 500 km/t, men allikevel gi en reisetid på en og en halv time fra sentrum til sentrum. Norsk fiskeeksport vil kunne nå markedene i Europa på få timer. Det er nemlig også initiativ til linjer fra København og sørover.

Avgang hvert femte minutt, reisetid én time og billett til 200-lappen?

Hyperloop togene kan ikke være så lange, men til gjengeld vil de kunne gå ofte. En kan tenke seg en uovertruffen fleksibilitet i form av 5 minutters avganger fra sentrum til sentrum. Legges det inn ett stopp på veien i hver avgang, vil man kunne dekke 6 byer med halvtimes avganger i for eksempel Moss, Sarpsborg, Strømstad, Uddevalla, Gøteborg og Halmstad. Dette øker trafikkgrunnlaget sterkt.

Foreløpige beregninger for prosjektet mellom Helsingfors og Stockholm gir en billettpris i størrelsesorden 200-400 kroner - betydelig rimeligere og raskere enn dagens flyløsning. Samtidig kan en kjøre store godsmengder mellom persontogene. 

Samfunnsvirkningen ved å binde sammen arbeidsmarkeder i regionen vil være enorm, og øke verdien av arealene i byene med stoppesteder kraftig.

De Grønne anser denne teknologien som så lovende at vi går til valg på å utrede hyperloop i neste stortingsperiode. Norge er gode på tunnel, rør og store infrastruktur-prosjekter til havs og lands. En eventuell norsk utbygging av hyperloop vil være en enorm stimulus til bærekraftig, grønn nærings- og handelspolitikk, gi store samfunnsvirkninger og kunne løse deler av klimautfordringene. Kort sagt: Denne sjansen har vi ikke råd til å la gå fra oss.

Håkon Borch og Per Espen Stoknes

Borch (bildet) er stortingskandidater for Østfold MDG, Stoknes for Olso MDG

Følg på: Facebook

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags