Bilen som folkefiende og 20–30 km ekstra å kjøre til toget

Katten stirrer seg blind på den stengte luka og ser ingen annen vei ut av buret. Sverre Egil Larsen vil har Bane Nor og politikere til å se og tenke nytt.

Katten stirrer seg blind på den stengte luka og ser ingen annen vei ut av buret. Sverre Egil Larsen vil har Bane Nor og politikere til å se og tenke nytt.

Av

– Politikerne og Bane Nor minner meg litt om katten på bildet, skriver Sverre Egil Larsen, og mener løsningen for ny togtrasé gjennom Østfold er lett å se.

DEL

Leserbrev

Bilen ble i sin tid oppfattet som en av menneskehetens viktigste oppfinnelser og har i over 100 år fraktet oss effektivt fra dør til dør. Den oppfyller fremdeles manges drømmer om en komfortabel måte å reise på, men etter hvert som verdens klimaproblemer blir avdekket blir drømmene kvalt av CO2 og NOx.

At forurensende biler må fases ut, er en selvfølge, men skal effektiv, komfortabel, ren og bærekraftig el-bilisme også utryddes? El-bilen er her for lengst og vil bli enerådende i løpet av noen få år, men likevel nedlegges stadig flere parkeringsplasser og ved nye jernbanestasjoner i Fredrikstad og Sarpsborg skal det heller ikke bli mulig å parkere.

Bane Nor trøster oss med at det fortsatt vil være pendlerparkering ved Råde stasjon, så da kan pendlere fra Sarpsborg fortsette å kjøre 20–30 kilometer tur/retur dit hver dag, for å slippe den ekstra togturen ned til Fredrikstad to ganger om dagen.

Siden det heller ikke blir parkeringsmuligheter ved nye Grønli stasjon, må også pendlere fra Fredrikstad, som ikke har adekvat kollektiv transport tilgjengelig, begynne å kjøre 20–30 kilometer ekstra hver dag ...

Til tross for massive problemer med grunnforhold og rasering av store områder i Fredrikstad og Sarpsborg fortsetter planleggingen av S-sporet gjennom byene ufortrødent videre. Politikerne og Bane Nor minner meg litt om katten på bildet. De stirrer seg fortsatt blinde på problemene med de valgte traseene og har ennå ikke løftet hodet og oppdaget den enkle løsningen.

De sier at Intercity betyr at toget skal gå gjennom byene. Fredrikstad og Sarpsborg vokser sammen og er snart å betrakte som én by. Med rett linje og én stasjon på Rolvsøy går toget gjennom byen.

Denne rette biten av Intercity-traseen kan også bli en del av fremtidens høyhastighets bane til Europa, så dette må etter min mening bli en BOB løsning; Bedre Og Billigere enn en treg S-linje.

Fremtidens kollektive og private tilbringertransport blir elektrisk, både autonom og manuelt styrt, og når den fossil-drevne folkefienden etter hvert blir renslig, kan det kanskje likevel tenkes at den kan få sitt parkeringshus på Rolvsøy sentralstasjon?

Kan noen foreslå dette for katten i buret? Han heter forresten Ole.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags