Utsettelse gir mulighet for skånsomt dobbeltspor

– Vi håper at flere enn oss stusser over fraværet av argumenter for hvorfor det haster med IC-banen, skriver Jonathan Parker, og lever gjerne lenger med dagens Moss stasjon.

– Vi håper at flere enn oss stusser over fraværet av argumenter for hvorfor det haster med IC-banen, skriver Jonathan Parker, og lever gjerne lenger med dagens Moss stasjon.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Bedre Byutvikling Moss ønsker Intercity-utsetttelsen velkommen, og ønsker «bærekraftige og grønne arbeidsplasser gjennom gode og skånsomme samferdselsløsninger» for fylket!

DEL

Leserbrev

Bedre Byutvikling Moss (BBM) har registrert at en viss frustrasjon brer seg i næringskretser i Østfold. LOs distriktssekretær og NHOs regiondirektør har forenet seg med BBM i sin fordømmelse av Bane NOR!


Det interessante er at de kjører i motsatte spor. De kritiserer ikke Bane NOR for manglende utredning av gode og skånsomme alternativer til foreslått IC bane, men går i strupen på Bane NOR for at de ikke forserer dyre og dårlige løsninger på bekostning av lokalbefolkningen i østfoldbyene. De hevder at det haster med ferdigstillelse av IC-banen gjennom Østfold og viser til betydningen av forutsigbarhet for næringslivet.

BaneNORs argumenter vedrørende besparelser og manglende forutsigbarhet for næringslivet i anleggstiden forkastes. Hovedfokuset ser ut til å være næringslivets kortsiktige behov for «forutsigbar» tilgang til oppdragene i milliardklassen som BaneNOR kan tilby. Konsekvensene for skattebetalerne og Østfolds behov for en rask og miljøvennlig IC-bane i et hundreårsperspektiv nevnes ikke.

Alt tyder på at fokus på bystrekningene skyldes kun BaneNORs løfter om en vekstbonanza bygget på knutepunktspekulasjon.

NHO og LO er viktige brikker i et trepartssamarbeid med staten og prioriterer arbeidslivsspørsmål i hovedsak. Historisk sett har samarbeidet også hatt stor betydning for andre deler av statens økonomiske politikk. Mange tror at enighet mellom LO, NHO og staten er en slags garanti for gode løsninger.

Vi håper at flere enn oss stusser over fraværet av argumenter for hvorfor det haster med IC-banen. Det er Follobanen som er hovedgrunn for kortere reisetid på banen, som skal være ferdig i 2021 etter planen. I følge myndighetene kan dobbeldekkertog og flere hensettingsplasser gi en dobling av kapasitet på banen lenge før 2024. Dobbeltsporet gjennom Moss, Fredrikstad og Sarpsborg gir marginal forbedring i reisetid.

Det er i strekningene fra Rygge til nedre Glomma og derfra til Halden at mulighetene for store kapasitetsøkninger og tidsbesparelser ligger. Alt tyder på at fokus på bystrekningene skyldes kun BaneNORs løfter om en vekstbonanza bygget på knutepunktspekulasjon. Det er uverdig at LO og NHO bruker sin tyngde til å forsterke denne prioriteringen foran fylkets behov for varige arbeidsplasser.

BBM mener at LO og NHO må revurdere sine synspunkter på samferdsel. Skal de la seg pushe av kortsiktige hensyn til grådige entreprenører? De bør satse på å sikre bærekraftige og grønne arbeidsplasser gjennom gode og skånsomme samferdselsløsninger for fylket! 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags