Til IC-hylekoret: Det var ikke regjeringen som skapte et landskap med kvikklere

Dårlige grunnforhold gir en kritisert utsettelse for ny jernbane og vei i Fredrikstad. Håvard Jensen avviser at dette er noe regjeringen må ta anvar for.

Dårlige grunnforhold gir en kritisert utsettelse for ny jernbane og vei i Fredrikstad. Håvard Jensen avviser at dette er noe regjeringen må ta anvar for.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– Man kan ikke si som opposisjonen at man er lei av å høre om grunnboring, skriver Frps Håvard Jensen og håper på konstruktiv debatt om nye trasé-løsninger.

DEL

Leserbrev 

Så tidlig som 14.06.10 ga Samferdselsdepartementet oppdrag til Jernbaneverket om å utføre en konseptvalgutredning (KVU) for IC-området. KVU er regjeringens metode for å analysere store statlige investeringsprosjekter i en tidlig fase. KVU skal etterfølges av en ekstern kvalitetssikring kalt KS1. Prioritering mellom ulike prosjekter skal som tidligere skje gjennom Nasjonal transportplan.

En rekke kommuner med forskjellige politiske farger har uttalt seg og blant annet bestemt hvor traseen skal gå.

Det blir vanskelig å finne kjappe løsninger når problemet er kvikklere i alle retninger.

I dag, åtte år etter, er noen prosjekter er tilnærmet byggeklare, andre krever fortsatt veldig mye arbeid, blant annet for å velge trasé og kartlegge grunnforhold. Noen steder har man avdekket mer kvikklere der man trodde grunnforholdene var gode. Dette burde ikke overraske østfoldpolitikere med god kjennskap til egne områder, store deler av Østfold har kvikklereområder.

Slike opplysninger må vi forholde oss til. Man kan ikke si som opposisjonen at man er lei av å høre om grunnboring, selv om det er en annen regjering i dag enn det var da dette arbeidet startet. Det burde være barnelærdom at man ikke bygger huset sitt av strå eller på sand. Da står det ikke lenge. Dette gjelder også for jernbaneinfrastruktur.

Arbeidet med trasévalg for å frigjøre båndlagt areal er også viktig, slik at byutviklingen ikke stopper opp. På strekningen rundt Sarpsborg har fagfolkene heist et rødt flagg når det gjelder grunnforholdene. Kostnadene har økt fra om lag 12 til rundt 20 milliarder kroner. Det blir vanskelig å finne kjappe løsninger når problemet er kvikklere i alle retninger.

Men når regjeringens politiske konkurrenter er ferdig med å «hyle», så håper jeg vi kan starte en konstruktiv fase hvor man faktisk tar innover seg utfordringene og leter etter løsninger sammen med regjeringen og Bane NOR.

Jernbanedirektoratet mener det er nødvendig med ny gjennomgang av prosjektene på strekningen Haug-Fredrikstad-Sarpsborg, men legger opp til anleggsstart for et delprosjekt syd for Haug før 2024, noe som for noen fremstilles som en katastrofe, en forferdelse og «store forsinkelser». Men for oss som forstår at det ikke er regjeringen som bygde landet for mange tusen år siden og skapte et landskap med kvikklere, er dette en god oppklaring om at man ikke uten videre kan «klaske ned» en jernbaneskinne på utrygt underlag på grunn av oppkonstruert hastverk fra partier og organisasjoner som ser en mulighet for å skåre billige politiske poeng i denne saken.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags