Hvorfor støtter Laabak Nord-Norgebanen og sier nei til dobbeltspor gjennom Fredrikstad?

– Dette trenger en nærmere avklaring fra din side, er Frode Nilsens melding til Bjørnar Laabak.

– Dette trenger en nærmere avklaring fra din side, er Frode Nilsens melding til Bjørnar Laabak. Foto:

Av

Frode Nilsen spør Bjørnar Laabak, Frp, hvorfor han støtter jernbane i Nord-Norge, og mener det er feil å bygge dobbeltspor til lavere kostnad i forhold til trafikkgrunnlaget i hjemfylket.

DEL

Leserbrev
Fremskrittspartiet, med tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale i spissen, dro i fjor høst kraftig i nødbremsen og stanset foreløpig utbygging av dobbeltspor fra Råde til Sarpsborg. Begrunnelsen var «de høye kostnadene» på 30 milliarder kroner.

Fredrikstad Frp og Laabak uttalte til Fredriksstad Blad: «Det er uaktuelt å bruke 30 milliarder på jernbane i Nedre Glomma».

Jeg registrerer nå med undring at et samlet Frp går inn for å bygge jernbane fra Fauske til Tromsø med en antatt prislapp på NOK 100 milliarder. Det årlige trafikkgrunnlaget på denne strekningen er antatt å være ca. 370.00 reisende. Østfoldbanen har til sammenligning ca. 1.500.000 reisende.

Laabak er en del av sentralstyret til Frp. Det er derfor rimelig å anta at han støtter dette forslaget.

Jeg tror svært mange i Fredrikstad-distriktet vil være interessert i å vite hvorfor han mener at 100 milliarder til et jernbane prosjekt i Nord-Norge med et minimalt trafikkgrunnlag er smart, mens 30 milliarder på dobbeltspor i hans egen region, til beste for dem som gir ham sin politiske støtte, er helt uaktuelt?

Dette høres underlig ut Laabak. Dette trenger en nærmere avklaring fra din side.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags