Av med skoa, det er bra for helsa!

Sommerkos for føttene: Å gå barbent er bra for unge føtter i utvikling, for føtter som får fri fra trange, skyhøye sko og for eldre. Det er aldri for sent å starte.

Sommerkos for føttene: Å gå barbent er bra for unge føtter i utvikling, for føtter som får fri fra trange, skyhøye sko og for eldre. Det er aldri for sent å starte. Foto:

Av

Det er en ren nytelse, og det har flere helsegevinster. Nevrologisk fysioterapeut Ann-Helen Bakken levner ingen tvil om at det er bra å sparke av seg skoene i sommervarmen.

DEL

Kronikk 

Etter mange måneder med innestengte sko og tykke sokker er endelig sommeren her. Nå er det på tide å få av deg sko og sokker, sprike med tærne og gå barbent. Ikke er det bare en ren nytelse, men visste du at det også har flere helsegevinster?

Gjennom vinteren holder vi føttene innestengte i klamme og tette sko, med sokker som trykker og lammer huden. Vi er generelt mindre aktive, får dårligere sirkulasjon, tynnere og klammere hud som gir fare for sår- og soppdannelser, huden får rett og slett ikke puste.

Trange og innestengte sko kan ytterligere skape problemer for føtter i utvikling (barn/tenåringer). Det samme gjelder for damer som lider for skjønnheten og dermed går i trange skyhøye høyhælte sko over lengre tid. Muskler og ledd får nemlig ikke den plassen de trenger.

Man får en liten fotmassasje for hver gang man setter føttene ned på underlaget.

Det er godt dokumentert og vi vet alle hvor viktig det er å trene opp muskulatur, men det er vel så viktig å trene opp sensibiliteten og følsomheten. Disse signalene er nemlig med til å trigge hensiktsmessig muskelbruk, bedre balansen for å forhindre fall eller å forhindre skader. Det er hudreseptorene som sier fra når vi stikker oss på noe, hvis noe gnager, hvis noe blir for varmt samt om vi har noe som irriterer huden og kan gi fare for sår. Det er også hud- og leddsensorene som hjelper oss med å holde balansen og forhindre fall. Informasjon fra hud og ledd er en av tre informasjonskilder for balansen, og er svært viktig å trene på ettersom man blir eldre.

Helsegevinster ved å gå barbent:

1. Du blir sterkere og får bedre balanse.

Du bruker flere av de små stabilitetsmuskulaturene i føttene, må kjenne deg for på ujevnt underlag og får friere bevegelighet av muskler og ledd. Dette fører til at du blir sterkere i muskulatur, øker bevegeligheten av leddene og forhindrer stivhet, samt får en bedre balanse. Ved å gå barbent kjenner man også hvor «foten» slutter eller begynner, man er mer var på hvor man setter benene noe som gjør at man subber og snubler mindre men heller løfter benene.

2. Nervesystemet våkner.

Følsomheten i bena (sensorisk nervefibre) sender signaler inn til ryggmargen og hjernen, hvor den blir analysert for å sende responssignaler ut til kroppen igjen (motorisk nervefibre). De sensoriske nervefibrene kommer fra huden og leddene, gir beskjed om smerte, berøring, trykk, temperatur og leddstillingen. Forenklet kan man si at ved å øke inntrykkene/signalene inn til det sentrale, så kan ryggmarg/hodet sende mer korrekte og økt fyring ut til musklene i kroppen igjen. Dette er det man kaller den sansemotoriske funksjon. Dette er svært viktig å tenke på for personer som kjenner nummenhet eller nedsatt følelse i føttene.

3. Du får bedre blodsirkulasjon i bena.

Desto mer bevegelse som skjer i føttene, desto mer stimulert blir de. Da man ikke lengre går på en fast såle, blir det hele tiden forskjellige trykk inn mot foten. Dette fører til at blodet strømmer raskere og friere rundt, helt ut til de ytterste leddene i tærne. Dette tilfører oksygenrikt blod og bedre tilheling av sår.

4. Huden blir bedre/sterkere.

Økt blodsirkulasjon og luft forhindrer tynn hud/sår mellom tærne og fotsopp som liker seg i varme og klamme områder. I tillegg slipper du lukten av fotsvette og tåfis lukt når du nyter sommeren barbent.

5. Bedre holdning og postural kontroll.

Man får en naturlig bevegelse og frihetsfornemmelsen når man kaster skoene. Vi trenger alle god bevegelighet i foten og muskulatur som støtter opp rundt dette. Sko kan presse føttene i unaturlige posisjoner, samt gir stabilitet rundt strukturer som kanskje kan trenes opp. Ved å gå barbent på ujevnt underlag, økes balanse og stabiliserende muskulatur i fot og ankel. Dette gir bedre gangfunksjon da man ikke går så tungt på hælene men mer på forfoten, hvor det er knærne som demper og ikke ryggen.

6. Følelse av velvære.

Når man går barbent på forskjellige teksturer, får man også en gratis massasje. Man får stimulert en hel rekke av viktige soner under føttene. Føttene og bena er også et punkt på kroppen som ligger langt borte fra senteret og som sjelden blir berørt (foruten å bli dratt på noen sokker). Desto stiver og eldre man blir, desto sjeldnere og sjeldnere at man kommer ned til føttene selv om det faktisk blir viktigere og viktigere med å stimulere dem.

7. Befriende følelse:

Frisk bris som leker mellom tærne, gress-strå som kiler når man går eller følelsen av forskjellige teksturer under føttene gir en avslappende følelse. Man får en liten fotmassasje for hver gang man setter føttene ned på underlaget.

Det er aldri for sent.

Som fysioterapeut er man vant med å jobbe inn mot sensorisk stimulering og integrering til forskjellige pasientgrupper. Men noen av disse tiltakene er noe du også kan gjøre noe med. Nå som det endelig har vært flere dager med stabilt sommervær kan både store og små, unge og gamle kose seg i varmen. Opplev den sanselige følelsen av frihet og luft, samtidig som kroppen får trening på både bevegelse og følsomhet.

Forskjellige øvelser:

a) Stå oppreist og lukk øynene, hold balansen og kjenn hvor trykket ligger under føttene.

b) Dra opp gress eller flytt en liten sten bare ved bruk av tærne.

c) Flytt gjenstander sidelengs ved bruk av tærne.

d) Grav tærne ned i den svale stranden.

e) Strekk og bøy tærne som potene på en katt.

f) Sett føttene på et håndkle, uten å løfte hælene skal du således krumme håndkleet helt sammen.

(Ønsker du å trene ytterligere balanse, så utfør øvelsene stående).

Viktig: Personer med diabetes, personer med nedsatt sirkulasjon eller nedsatt følsomhet (for eksempel polynevropatier) er de som virkelig bør trene på øvelsene, men innenfor en forsiktighetsgrad. Dette fordi det er fare for sår, så vær sikker på å gå på trygge områder hvor du ikke kan stikke/skjære deg, sjekk huden kontinuerlig og utfør regelmessig fotpleie. Personer med deformiteter/feilstillinger eller med fare for overtråkk som trenger en ytre stabilitet, bør også være litt forsiktig med lange distanser på ulendt terreng.

Godt for føttene og folkehelsa.

Så med et godt «fotfeste» i hva som er bra for kroppen og nå i sommertiden kan vi fastslå at ved å ta av seg skoene så fremmes både det fysiske, psykiske og sosiale (les: stinkende føtter). I det flotte sommerværet vi har nå, i et land med rik natur og forskjellige teksturer, så ligger det godt til rette for at hver enkel kan starte opp med sommertreningen: «øke følsomheten». Ta en treningsøkt på gårdsplassen, på hytta eller på stranda. Det er gratis, effektivt og ikke minst forfriskende!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags