Haugetun Folkehøyskole ga Theodor opplevelser og læring for livet

Skoleavslutning på Haugetun Folkehøyskole 13. mai  2018.

Skoleavslutning på Haugetun Folkehøyskole 13. mai 2018.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Foreldrene er fulle av begeistring etter CP-rammede Theodors to år ved Haugetun Folkehøyskole: – Theodor ble sett og tatt for den han faktisk er, et menneske som alle andre, men med en funksjonshemning som det må tas litt hensyn til.

DEL

Leserbrev 

Theodor har funksjonsnedsettelse (CP) og bruker rullestol. Han har hele livet hatt som motto «Jeg vil også være med». Det har ikke vært enkelt. Han har kjempet, og fått hjelp av noen strålende enkeltpersoner, for at hans funksjonshemning ikke skulle stå totalt i veien for å få være med i skolefellesskapene, i Skogstrand fotball, i supportergjengen til Stjernen og FFK, i Dagfinn Enerlys fotballskole og i andre «normale» aktiviteter og fellesskap. Han har greid en del, ofte mer på tross av enn på grunn av vilkår og muligheter som tilbys han av det norske samfunnet.

Så søkte han Haugetun Folkehøyskole etter tre hyggelige, men akk så isolerte, stillestående og lite utviklende år på spesialavdeling ved Borg videregående skole.

Theodors mor og far takker dere av hele vårt hjerte for det to år på Haugetun Folkehøyskole har gitt vår sønn.

Det skal ikke underslås at Haugetun var usikre på om de ville greie å gi Theodor et verdig, sosialt og lærerikt skoletilbud, de hadde aldri hatt en elev med så alvorlige funksjonshemninger som hans. Men om de greide det?

Theodor har akkurat avsluttet sitt andre år ved Haugetun. I to år har han gledet seg til hver eneste skoledag. Han har ledd mer, grått mer, forelsket seg mer, lært mer, kost seg mer, pratet mer, tabbet seg ut mer, utfoldet seg mer enn både han selv og familien trodde var mulig. Han fått venner og oppmerksomhet som har løftet han i troen på at «Jeg kan jo faktisk være med!»

Hva er det så Haugetun Folkehøyskole har gjort for at dette «underet» skulle bli mulig? De har gjort alt og ingenting! Skolen har ikke satt i verk «spesialtiltak», de har ikke brukt «ekstra ressurser», de har ikke ansatt «spesiallærer». Haugetun har rett og slett satt sine egne verdier ut i praksis: «Haugetun er folkehøgskolen for deg som ønsker et annerledes år. En skole uten fasit. Du blir bedre kjent med deg selv, med Jesus og med andre deler av verden. Her kan du realisere drømmene dine og få opplevelser du aldri hadde drømt om sammen med mennesker du vil drømme om resten av livet.»

For Haugetun var Theodor en elev blant mange, en spesiell elev blant mange spesielle elever. Theodor ble sett og tatt for den han faktisk er, et menneske som alle andre, men med en funksjonshemning som det må tas litt hensyn til.

Haugetun Folkehøyskole har vært så dyktige, og selvfølgelig må det til personressurser til for å skape et slikt bejaende, inkluderende og entusiastisk støttende skolemiljø. For Theodor har Bernt og Eivind vært lærerne i særklasse, og Vilde og Åsne elevene i særklasse, men de deler helt sikkert sin tro og entusiasme med resten av elevene og personalet. Theodors mor og far takker dere av hele vårt hjerte for det to år på Haugetun Folkehøyskole har gitt vår sønn. 

Til slutt vil jeg sitere lærer Eivind: «Haugetun har vært heldige som har hatt Theodor som elev. Han har gitt oss mye, skoleåret ville ikke ha vært det samme uten han.»

Takk Haugetun Folkehøyskole, for at det finnes slike skoler i Norge.

Vetle Theodor Arneberg (16) har cerebral parese, men veldig gjerne være med. Faren hans Halvard Arneberg har laget denne videoen etter at Theodor var på Dagfinn Enerlys fotballcamp.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags