Vi ødelegger for oss selv når vi handler på nett

– Vi trenger kun løfte en finger; klikk, fylle handlekurven, klikk, betal, og varen dukker opp i en pakke i nærheten eller hjem på døra, skriver  Diskerud. – Men når butikkene har opphørssalg, er det for sent å angre.

– Vi trenger kun løfte en finger; klikk, fylle handlekurven, klikk, betal, og varen dukker opp i en pakke i nærheten eller hjem på døra, skriver Diskerud. – Men når butikkene har opphørssalg, er det for sent å angre. Foto:

Av

Karl-Erik Diskerud: – Det er på tide at vi forbrukere våkner og ser konsekvensene av økt netthandel. Hvis ikke, står vi i fare for å ødelegge for oss selv, for de unge og for byen vår. Det haster å gjøre noe, og du må ta ansvar.

DEL

Kronikk

Vi er jammen heldige (mange vil si bortskjemte). Bor i Norge, verdens beste land, og i Fredrikstad – verdens beste by. De aller fleste har så de klarer seg, og vel så det. Det er penger til overs til både ferieturer og en tur ut på byen. Likevel har vi blitt så prisfokuserte at vi overser alt annet, bare vi får det billig nok. Den matematiske og egoistiske delen av hjernen har fått fult herredømme over våre beslutninger – og vi elsker det. Nesten ingenting er så tilfredsstillende som et godt kjøp. Jeg også elsker dét. Problemet er; – det kan få store og alvorlige konsekvenser om vi fortsetter slik – butikkdøden farer som en pest over landet og vårt nærmiljø.

Jeg snakker om trusselen fra den sterkt voksende netthandelen, først og fremst fra utenlandske nettgiganter som Zalando, Boozt, Amazon, osv. Aktører som frister oss med lave priser, stort vareutvalg og enkel logistikk. Vi trenger ikke å bevege oss utenfor døren, lete i butikker, kjøre rundt og bruke masse tid på å få tilfredsstilt kjøpegenet. Kun løfte en finger; klikk, fylle handlekurven, klikk, betal, og varen dukker opp i en pakke i nærheten eller hjem på døra. Passer ikke, liker ikke – pakk inn, send tilbake. Befriende enkelt, og billig.

Mange vil si «den nye teknologien er til fordel for oss forbrukere». Ja, det er helt korrekt, hvis vi kun tenker på oss selv og har en kortsiktig horisont. Men – prøver vi å tenke litt større og forstå sammenheng og konsekvenser, ser vi ringvirkninger jeg tror de fleste av oss ikke ønsker – for vi er jo tross alt glade i byen vår og våre nærmeste.

Dersom vi ikke begrenser netthandlingen, kan vi få denne utviklingen:

■ Økende butikkdød, tomme lokaler og gråpapir i vinduene – ikke bare i gatene, men også i kjøpesentrene. Slik hadde vi det for noen år siden. Vi vil ikke tilbake dit!

■ Tøffere arbeidsmarked, særlig for de unge. Butikkene i Fredrikstad representerer den aller største arbeidsplassen i byen, og spiller en svært viktig rolle i sysselsetting av unge mennesker. Med færre butikker forsvinner de unges muligheter til en meningsfylt jobb, med de konsekvenser dette kan få: En større andel arbeidsledig ungdom og sosiale problemer som depresjon, utenforskap, økt kriminalitet og så videre. Listen er lang.

■ Et begrenset mangfold å velge blant og fare for monopolsituasjoner, dvs. få aktører igjen som klarer seg, som kan presse priser opp og servicenivå ned.

■ Reduserte skatteinntekter til kommunen (fra bedrifter og personer) og større sosiale utgifter. Penger som skulle gått til gode velferdsløsninger for deg, meg og alle rundt oss. Til barnehager, skoler, kultur, idrett, vanskeligerestilte, eldre, osv. – med andre ord alle.

Vi har lett for å legge ansvaret over på butikkene; at de er lite tilpasningsdyktige, ikke har fulgt med i timen og at de har altfor høye påslag på sine varer. – Ikke rart at det går som det går, er det enkelt å si. De får skylde seg selv. På den måten underbygger vi våre egoistiske valg gjennom å legge ansvar og skyld over på dem.

Men, er det slik vi skal løse utfordringene? Er det ikke en bedre tanke å prøve å hjelpe hverandre? Gjøre en liten, men svært viktig innsats for byen og fellesskapet. Jeg mener overhodet ikke at vi skal slutte å netthandle, for det kan være mange gode argumenter også; vareutvalg, ekstreme prisdifferanser, osv. Min oppfordring handler om å gjøre en liten tankeprosess og ekstrainnsats før man klikker. – Kan jeg handle lokalt i stedet for å sende pengene ut av landet eller til en nettbutikk langt unna byen min?

Jeg utfordrer også Fredrikstad Blad til å være en sterkere bidragsyter til å øke kunnskapen lokalt om hvordan vi som forbrukere best mulig skaper en bærekraftig utvikling i byen.

Jeg har lenge drømt om å eie en Fender-gitar og en dag jeg åpnet mailen, var den der;

En sort Fender Telecaster LTD 72´; «kjøp i dag, gratis frakt, kun 1 igjen, Limited Edition». Tekst og bilde traff alle de kjøpsutløsende knappene i hjernen. Et kjapt Google-søk, og jeg finner den i en tysk gigant-musikk-nettbutikk drøye par tusen billigere. Men så kommer moms og toll i tillegg. Dumt, ville mange tenkt. Bra, tenker jeg – for norsk næringsliv.

Forfatterens sorte Fender. Tekst og bilde traff alle de kjøpsutløsende knappene i hjernen, men Diskerud sa nei til dette og til alternativ og fant den sjeldne gitaren hos Østfold Musikk med butikker i Fredrikstad og Sarpsborg.

Forfatterens sorte Fender. Tekst og bilde traff alle de kjøpsutløsende knappene i hjernen, men Diskerud sa nei til dette og til alternativ og fant den sjeldne gitaren hos Østfold Musikk med butikker i Fredrikstad og Sarpsborg. Foto:

Alternativ to og det enkleste: Handle fra den norske nettbutikken som sendte meg nyhetsbrevet, levert til en butikk nær meg på få dager. Bra pris, trygt og enkelt. Eller en siste mulighet, oppsøke en lokal musikkforretning (hvis det finnes noen igjen) og se om de har en maken. Neppe tilfelle, det er kun produsert 100 i verden. Jeg bestemmer meg for å prøve likevel.

Nå er Fender´n på plass i heimen, kjøpt hos Østfold Musikk med butikk i både Fredrikstad (gamle Stensvik) og i Sarpsborg. De klarte å skaffe gitaren, og jeg fikk den til en konkurransedyktig pris. Og jeg fikk jeg en hyggelig prat med de flinke og engasjerte folka – noe man ikke får i nettbutikken. Jeg bidrar til å holde liv i en av byens butikker som hver dag utsettes for økt nettkonkurranse – butikker som har unge ansatte, som betaler sin skatt til stat og kommune, og bidrar til felles velferd i byen. En vinn-vinn-situasjon.

Hvordan skal vi endre den negative utviklingen? Det handler om flere ting:

1) Økt kunnskap og forståelse for samfunnsøkonomien, særlig hos de unge. Snakk om temaet over middagsbordet (vi har tatt praten med våre ungdommer), på jobben, i skolemiljøer, blant venner og ikke minst; gjennom sosiale kanaler og medier. En åpen debatt øker kunnskapen, enten man er for eller imot. Jeg utfordrer også Fredrikstad Blad til å være en sterkere bidragsyter til å øke kunnskapen lokalt om hvordan vi som forbrukere best mulig skaper en bærekraftig utvikling i byen.

2) Tenk at JEG kan bidra til forandring, og forsøk å legge til side egoisten i deg. Tenk at du har en sønn eller datter som snart skal ut i arbeidslivet, og som gjerne kunne tenke seg å jobbe i butikk for en periode. Tenk hvor frustrerende det ville vært om han/hun ikke fikk seg en jobb – fordi butikken har tapt mye av omsetning til nettbutikkene.

3) Vær villig til å betale litt mer. Ofte er ikke prisforskjellen så stor som du tror, og i mange tilfeller har butikkene mulighet til å strekke seg litt ekstra. Ikke vær redd for å snakke om pris, at du ønsker å gjøre en god handel.

4) Unngå først og fremst de utenlandske nettbutikkene, dersom du «må» handle på nett. Disse har fått en enorm makt, tjener vanvittig med penger og bruker ekstreme summer i sin markedsføring. Du har lagt igjen digitale spor, og de forfølger deg nærmest overalt med sine fristende tilbud. Ikke la deg friste, før du har tenkt deg godt om.

I USA ser vi hvor ille det kan gå, der nettgiganten Amazon har fått lov å fare frem som en dampveivals uten bremser. Amerikanerne så ikke konsekvensene før det var for sent. Eieren Jeff Besoz er verdens rikeste mann og tjener (hold dere fast) ca. 40 millioner kroner ­i timen, i følge beregninger fra Business Insider. Ansatte har få rettigheter, og selskapet bidrar med svært lite tilbake til samfunnet i form av skatter og avgifter. Jeg frykter aktører som dette – se den nederlandske dokumentaren «Amazon-effekten» på NRK TV.

En oppheving av 350-kronersgrensen for toll- og momsfri handel fra utlandet, vil sette en demper på småkjøpene fra de utenlandske nettbutikkene. Problemet er at dagens regjering tydeligvis ikke har det så travelt med å iverksette lovendringen, for å trygge vårt næringsliv og våre arbeidsplasser.

Folk som kjenner meg fra før vil si: – Hva har skjedd med han a´? Jeg har aldri skrevet et innlegg før, aldri deltatt i den offentlige debatten. Har heller ikke vært fryktelig opptatt av det jeg nå skriver om, før i det siste – fordi jeg har fått øynene opp for konsekvensene. Det er lov å endre oppfatning, løfte blikket, tenke seg om – det føles riktig og viktig.

Til slutt vil jeg lansere et nytt ord: «Hjertetransaksjon». En bærekraftig handel der vi som forbrukere og Fredrikstad-boere tar smarte valg like mye med hjertet som med hjernen. Og hvor en god handel er noe som får frem andre egenskaper enn egoisten i oss.

Bruk byen vår og ikke vent med å handle til butikkene har opphørssalg – da er det for sent. God handel.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags