Ønsker butikkene å overleve? Så slutt med medlemsmas og overkreative tilleggssalg

– Er du medlem? Skal du ha en forsikring på kjøpet? Eller en sykkel? Hva med noe mot kvalme, tørre, øyne, sår hals, hodepine?

– Er du medlem? Skal du ha en forsikring på kjøpet? Eller en sykkel? Hva med noe mot kvalme, tørre, øyne, sår hals, hodepine? Foto:

Av

– Nå er jeg i ferd med å resignere. Det er grenser for hvor mye ubehag jeg vil utsette meg for, bare for å få handlet det jeg trenger, skriver Frode Nilsen.

DEL

Leserbrev
Er det bare jeg som er i ferd med å gå ut på dato, eller er det flere der ute som opplever det samme?

Det kan virkesom om kjedebutikker i alle bransjer ikke lenger vil ha kunder. På handletur blir du fort usikker på om du i farten har oppsøkt en idrettsforening, et politisk parti eller en veldedig organisasjon, for når du kommer til kassen for å betale er det automatisk det samme utrolig overraskende og ganske så irriterende spørsmål: Er du medlem? Medlem???

Jeg går øyeblikkelig til motangrep og svarer offensivt tilbake: Nei, jeg er ikke medlem! Jeg er bare en vanlig kunde, en av de raringene som har likt å handle her i denne butikken de siste ti årene.

Slike svar gjør ikke særlig inntrykk på dagens butikkbetjening. Dersom du ikke sporenstreks gir fra deg navn telefon nummer og mailadresse, blir du ofte truet med å betale en høyere pris, og for betjeningen virker det helt uforståelig at du ikke vil ha mailboks og mobil bombet med medlemstilbud og annen unyttig info.

Apotekene har nå kommet på den fantastiske forretningsideen å finlese alle pakningsvedlegg på jakt etter mulige bivirkninger.

Oppsøker du en av elektrokjedene på jakt etter ny TV eller kanskje en vaskemaskin, må du virkelig ta på deg boksehanskene. Skal du aller nådigst få lov til å kjøpe kun det produktet du selv er ute, etter kan det være litt av en prøvelse. Ikke nok med at det er produktene med høyest inntjeningen for butikken de alltid prøver å presse på deg, i tillegg fyrer de løs med fullstendig irrelevante og malplasserte tilbud: «Bytter du strømleverandør nå får du produktet ditt «gratis». eller: «Du må da ha forsikring på det du har kjøpt», og dersom du fortsatt ikke er overbevist eller fullstendig desorientert kommer selgerens siste triumferende nådestøt: «Kjøper du denne vaskemaskinen, får du en sykkel med på kjøpet». Sykkel?! Hva skal jeg med sykkel, jeg har vaskerommet fullt av skittentøy jeg kommer ikke til en elektrobutikk fordi jeg skal på sykkeltur?

Det aller siste påfunnet i denne underlige øvelsen «Hvordan skape dårlige og forvirrende kundeopplevelser» er det apotekene som står for. Dersom du i julehandelen skulle ha pådratt deg høyt blodtrykk eller en lettere nervøs tilstand og oppsøker et apotek med resept i hånd for å bøte på de verste skadene, er det jammen «på han igjen». Apotekene har nå kommet på den fantastiske forretningsideen å finlese alle pakningsvedlegg på jakt etter mulige bivirkninger. Skal du for eksempel kjøpe blodtrykksmedisiner, så kjører de på deg med reseptfrie midler mot, kvalme, tørre, øyne, sår hals, hodepine – listen på hva du bør ha er både laaaang og kostbar.

Hallo! Hvor har det blitt av respekten for kunden, serviceinnstillingen, fagkunnskapen og alt det som skaper de gode handleopplevelsene? Det kan virke som om selvutslettelsestrangen er stor blant kjedebutikkene.

Netthandelen er det store stygge spøkelset for de fysiske butikkene, og de kommer nå virkelig til dekket bord. Jeg er en av dem som lider av «IKEA-syndromet» og ikke finner det spesielt fantastisk å oppsøke de store varehusene. Jeg har likevel gjort det frem til nå, nettopp fordi jeg har fått god service, gode objektive faglige råd og ofte blitt belønnet med en «god pris» fordi jeg har vært fast kunde.

Nå er jeg i ferd med å resignere. Det er grenser for hvor mye ubehag jeg vil utsette meg for, bare for å få handlet det jeg trenger. Et alternativ er selvfølgelig å sitte hjemme tilbakelent i en god stol med behagelig bakgrunnsmusikk, kanskje et glass vin for hånden, og med nettbrettet i fanget bestille de varene jeg vil ha og helt uten stress og styr få dem levert på døren noen dager etter. For mange, og stadig flere, blir dette dessverre et alternativ.

Dersom de fysiske butikkene virkelig har et ønske om å overleve, og det er jo det vi aller helst vil, må det skapes helt andre kundeopplevelser enn det vi opplever nå. La kundene få «rød løper, hornmusikk» og hei-rop når de velger å komme til akkurat din butikk. Slutt med medlemsmas og overkreative tilleggssalg. La oss i all enkelhet bare bli behandlet med respekt som gode kunder!


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags