Handelen daler ned i skjul

Smekkfullt og god stemning under juletretenning i  Torvbyen midt i november.  Men kjøpelysten har gått ned. Torvbyen hører til den tredjedelen av landets kjøpesenteret som har hatt nedgang i omsetningen i årets ni første måneder.

Smekkfullt og god stemning under juletretenning i Torvbyen midt i november. Men kjøpelysten har gått ned. Torvbyen hører til den tredjedelen av landets kjøpesenteret som har hatt nedgang i omsetningen i årets ni første måneder. Foto:

Av

– En sterk sluttspurt på julehandelen hindrer ikke at butikkene svømmer motstrøms. Fokus på bærekraft og gode kundeopplevelser kan være en redningsbøye, fastslår Henning Røli.

DEL

Kronikk

Årets julehandel var ganske enkel for meg. Jeg fikk en mail fra mine to sønner med en lenke til deres ønskeliste. De slipper nemlig ikke bestefar fritt til når gaver til barnebarn skal kjøpes. Noen klikk senere var handelen unnagjort. De største pakkene måtte jeg hente på postkontoret, mens de minste kom direkte hjem til meg.

Eksempelet fra mitt eget liv viser hvilke enorme endringer handelsnæringen nå går igjennom. Og våre endrede forbruksvaner slår også ut på statistikken.

Danske Bank har gått gjennom den økonomiske utviklingen til 450 nordiske handelsbedrifter over de seneste fem årene. De fleste av disse butikkene har fallende omsetningsvekst og lavere marginer.

Det store paradokset er at også netthandelsbutikkene sliter økonomisk.

En rapport fra Kvarud Analyse viser det samme bildet. Over 1/3 av landets 60 største kjøpesentre har fall i omsetningen i årets ni første måneder. Totalt er veksten for kjøpesentrene på 1,3 prosent, altså betydelig lavere enn inflasjonen i Norge. Her i Fredrikstad viste Torvbyen et fall i omsetningen på 4,2 prosent i samme periode. Østfoldhallen derimot vokste med 1,2 prosent.

Så hva skyldes så den negative trenden i handelen? Økt netthandel er nevnt som en årsak. Ifølge DIBS sin seneste rapport om norsk e-handel, vil vi sette ny rekord og handle for omtrent 163 milliarder kroner i 2019. Dette inkluderer også reiser og spill. Den siste kategorien vokser kraftig.

Det store paradokset er at også netthandelsbutikkene sliter økonomisk. Tallene fra Danske Bank viser at hele 30 prosent av de norske nettbutikkene hadde underskudd i 2018.

Andre årsaker til fallet i handelen er det økende fokuset på bærekraft i befolkningen. Oftere og oftere stiller nordmenn seg spørsmålet om de faktisk trenger flere jakker eller skjorter? En aldrende befolkning som bruker mer på sparing er en annen grunn til nedturen i handelen. I tillegg har mange nordmenn etter hvert fått så god råd at en økning av inntekten ikke nødvendigvis slår så kraftig ut på kjøp av varer, men heller på kjøp av tjenester.

Hva kan så handelen gjøre for å snu de negative pilene? En viktig omstilling blir å forsøke å øke salget av tjenester. For eksempel ved å tilby frakt og installasjon av TV-en hjemme hos kunden, eller levere grillen ferdig montert. Som oftest er det høyere marginer på slike tilleggstjenester.

Fremtidens handelsbedrifter må også klare å tenke salg, samtidig som de må ta inn over seg forbrukernes økende miljøfokus. Konseptet «Too Good To Go» er et eksempel på dette. Gjennom en app kan du plukke opp mat som kafeer, dagligvarebutikker og restauranter ikke får solgt ved stengetid. Maten er fortsatt like god, men bedriftene har altså ikke fått solgt den i løpet av dagen. Totalt er 18 bedrifter i Fredrikstad-regionen med på ordningen, og flere kommer sikkert med i tiden fremover ettersom konseptet blir mer populært.

Tilbake til min egen julehandel. Den var nesten perfekt, men neste år kommer kanskje pakkene ferdig pakket inn også? Slik blir kundeopplevelsen enda mer sømløs, et viktig stikkord for fremtidens handelsbedrifter.

God jul!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags