Handelen vil forandre seg – her er Fredrikstad blant de beste

– Vårt eget Fredrikstad sentrum er blant de beste i landet. Ved hjelp av et solid samarbeid mellom de største gårdeierne, kommunen og næringsforeningen har man klart å skape seg en unik forståelse for hva byens befolkning ønsker, skriver Henning Røli. Bilde fra moteshow i gågata.

– Vårt eget Fredrikstad sentrum er blant de beste i landet. Ved hjelp av et solid samarbeid mellom de største gårdeierne, kommunen og næringsforeningen har man klart å skape seg en unik forståelse for hva byens befolkning ønsker, skriver Henning Røli. Bilde fra moteshow i gågata. Foto:

Av

Henning Røli: – Kjøpesenteret skal ikke bare være et sted du shopper, men også et sted som tilbyr gode og nære øyeblikk fulle av lystbetonte opplevelser.

DEL

Kronikk

Sjelden har det vært mer oppmerksomhet rundt handelen enn nå. De fysiske butikkene slåss mot netthandel og nordmenns endrende handelsvaner. Her i Østfold merker vi i tillegg en stadig økende grensehandel.

Nylig handlet jeg noen lamper på nett. Som menn i 50-årene flest er jeg normalt ikke er lengst fremme med teknologiske trender. Men når til og med jeg har begynt å kjøpe slike spesialvarer online, forteller det noe om hvor vanlig netthandelen har blitt for de fleste bransjer i Norge. Ifølge DIBS’ seneste rapport om norsk e-handel, satte vi i 2018 ny rekord for netthandel. Vi handlet for nærmere 145 milliarder kroner, en vekst på 17 prosent.

Den økte netthandelen begynner å svi for de store kjøpesentrene. Finansavisen gjenga nylig en rapport fra Kvarud Analyse, som viste en vekst blant landets 60 største kjøpesentre på én prosent i 2018. Her i Fredrikstad viste Torvbyen senter et fall i omsetningen på 1,4 prosent i samme periode. Østfoldhallene derimot vokste med 3,4 prosent, godt over landsgjennomsnittet.

Gi meg en god lunsj på Slippen og kanskje en live-konsert på torget etterpå, ja da plukker jeg også opp et par lamper neste gang jeg er i byen. Turen til Nordby styrer jeg også unna.

Danske Bank har gjennomgått den økonomiske utviklingen til 300 nordiske handelsbedrifter over de seneste fem årene. Samtlige av bedriftene i de store kategoriene som sport, klær og sko, møbler og elektronikk viser en klart avtagende omsetningsvekst og fallende marginer.

Men netthandel er ikke den eneste årsaken til at handelsnæringen har det tøffere. Tjenestekonsumet i Norge øker. Det betyr at vi bruker en større del av lønnen vår på spa, ferier, restauranter og massasje, og mindre på fysiske varer.

En siste trend, som er så vidt i startgropen, er delingsøkonomien. Vi ser at tjenester som Fjong (utleie av klær) Nabobil (leie bil av naboen) blir mer og mer populære. Disse tjenestene reduserer behovet for kjøp av varer og produkter.

Og om ikke problemet ned netthandelen og endrede handelsvarer var nok, så kommer den økende grensehandelen. Hvem av leserne av denne avisen har ikke vært på Nordby shoppingsenter det siste året? Kjøpesenteret på Svinesund har for lengst gått forbi Sandvika storsenter som «Norges» største kjøpesenter, og i fjor omsatte Nordbyen for over 4,5 milliarder kroner.

Betyr dette at vi styrer mot den sakte død for de fysiske butikkene i Østfold? Svaret er entydig nei.

Men handelen vil forandre seg. Handelsaktørene er nødt til å spørre seg hva de kan gjøre for å tilpasse seg østfoldingenes endrede handelsvaner. For pressede butikker kan økt salg av tjenester være løsningen. For eksempel er det vanligere og vanligere å tilby frakt og montering av TV-en hjemme. På selve TV-salget er marginene lave, men i tilleggstjenestene er det gjerne mer å hente.

Kjøpesentrene er også i endring. De satser nå mer på service og tjenester. Begrepet «retailtainment», som er et sammensatt ord av retail og entertainment, altså handel og underholdning, brukes ofte når man skal beskrive fremtidens kjøpesenter. Kjøpesenteret skal ikke bare være et sted du shopper, men også et sted som tilbyr gode og nære øyeblikk fulle av lystbetonte opplevelser. Statistikk viser også at mesteparten av handelen skjer på impuls. Har man først fått folk til kjøpesenteret eller til sentrum av byen, så gjennomfører de gjerne også en handel eller to når de er der.

Og her er faktisk vårt eget Fredrikstad sentrum blant de beste i landet. Ved hjelp av et solid samarbeid mellom de største gårdeierne, kommunen og næringsforeningen har man klart å skape seg en unik forståelse for hva byens befolkning ønsker. Synkroniserte åpningstider, en miks av gamle butikker ispedd nye spennende restaurantkonsepter, god service og fornuftige parkeringsløsninger har skapt et levende sentrum, som også slår positivt ut for handelsnæringen.

Gi meg en god lunsj på Slippen og kanskje en livekonsert på torget etterpå, ja da plukker jeg også opp et par lamper neste gang jeg er i byen. Turen til Nordby styrer jeg også unna.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags