Grand Central Grønli Station

En av skissene for ny jernbanestasjon i Fredrikstad. «Grand Central Grønli Station» kan være et passende navn, ifølge Jørn Pedersen.

En av skissene for ny jernbanestasjon i Fredrikstad. «Grand Central Grønli Station» kan være et passende navn, ifølge Jørn Pedersen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Jørn Pedersen kommenterer storslagne planer for ny stasjon i Fredrikstad. – Alle skjønner at passasjertogkapasiteten er mer enn god nok til Grønli med én linje. Da slipper vi å ofre hundrevis av hus og regionens indrefilet opp langs Glomma, skriver han.

DEL

Leserbrev

Vi skal få ny togstasjon på Grønli. Den blir liggende midt i smørøyet og vil fungere som et nav, hvor bil, buss og tog vil møtes. Men først sørger vi før at arkitekturen blir ikonisk. Stasjonsbygget skal nemlig opp i samme klasse som Guggenheimmuseet i Bilbao. Perlen skal appellere så sterkt til wow-følelsen at alle som kommer dit og får se bygget, vil få problemer med å reise derifra. Vi snakker kurver og fasader til visuell nytelse. Og navnet; ja, det må være storslagent, med internasjonal schwung, noe sånt som; Grand Central Grønli Station.

Her, mellom de tre fjell; Apenesfjellet, St. Hansfjellet og Grønlifjellet, skal samferdselsknutepunktet Grønli bli selve lokomotivet i byutviklingen.

Men. Vi beholder eksisterende linje akkurat som den er. Så plusser vi på med høyhastighetsdobbeltspor, som gjør oss i stand til å nå Oslo på en halvtime og Göteborg på én time. Alle skjønner at passasjertogkapasiteten er mer enn god nok til Grønli med én linje. Da slipper vi å ofre hundrevis av hus og regionens indrefilet opp langs Glomma.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags