Gjestehavn på Værste erstatter ikke en gjestehavn langs bryggepromenaden

– For de fleste av Hvalers hytteturister er det faktisk ikke noe lenger inn til Fredrikstad sentrum enn til Strømstad, skriver Line Jeppesen, og vil at da kan legge til ved bryggepromenaden i stedet for gjestehavna på Værste.

– For de fleste av Hvalers hytteturister er det faktisk ikke noe lenger inn til Fredrikstad sentrum enn til Strømstad, skriver Line Jeppesen, og vil at da kan legge til ved bryggepromenaden i stedet for gjestehavna på Værste. Foto:

Av

Sentrumsleder Line Jeppesen vil ha gjestehavn langs bryggepromenaden som tilbud til turister på dagsbesøk.

DEL

Spaltist

Et tilgjengelig sentrum! Det er ingenting som er viktigere enn at sentrum oppfattes som tilgjengelig. For alle! Det gjelder selvsagt også de som ønsker å komme sjøveien med egen båt.

I 2014 etablerte Borg Havn, Værste og Visit Fredrikstad og Hvaler gjestehavn (og bobil-parkering) på Værste for ca 30 båter. Et etterlengtet initiativ som har blitt en stor suksess. Veldig bra! Men det er potensial for mye mer, og i arealplanen er det også foreslått en utvidelse av gjestehavnen – enda bedre. Det er vi helt enig om!

Men gjestehavn på Værste erstatter ikke en gjestehavn langs bryggepromenaden, i kjernen av sentrum. Der gjestehavnen på Værste gjerne tiltrekker seg de store båtene, finnes det enormt potensiale i dagstur-turistene. Fredrikstad og Hvaler er Norges største hyttekommune for sommerturister, mange av disse hytteeierne har også båt. Og veldig mange av de reiser på dagsbesøk til for eksempel Strømstad. Mange ganger i løpet av sesongen. Få reiser til Fredrikstad. For de fleste av Hvalers hytteturister er det faktisk ikke noe lenger inn til Fredrikstad sentrum enn til Strømstad. Men opplevelsen av avstand og tilgjengelighet er enorm – bare sjekk disse tallene:

I fjor hadde Fredrikstad ca 4500 båter i gjestehavn (3000 på Værste, 1442 langs bryggepromenaden). I Strømstad var det 32.000 båter. Forskjellen? Ja den er enorm! Vi vet at hver besøkende legger igjen ca 1300 kroner per gjestedøgn. Omsetningen i Fredrikstad sentrum blir da 5,8 mnok, i Strømstad legger båtturistene igjen ca 42 mnok. Differansen på rundt 36 millioner kroner, har den noe å si for byens butikker og restauranter? Selvsagt har den det, og ikke minst for muligheten til et enda bredere mangfold i tilbudet og attraksjonsverdien til sentrum.

Ok, så blir kanskje ikke Fredrikstad det nye Strømstad sånn over natta. Men at vi kan være en del av diskusjonen rundt de tusen frokostbord om hvor båtturen skal gå i dag, det kan vi bli. Egentlig over natta! Men da må vi gjøre noen endringer, og i forslaget til arealplan – er det dessverre ingen åpenbar vilje til å gjøre nettopp det: Følgende bestemmelse er foreslått: Elvepromenaden skal utformes med kaikant med fast dekke av steinmateriale fra Cicignon fergeleie til Værstebrua ved Trosvikstranda. Og fra Sagparken/Arena Fredrikstad til Kråkerøybrua. Med en sånn bestemmelse vil det være vanskelig å gjøre bryggepromenaden til en tilgjengelig gjestehavn som er småbåtvennlig og gir en trygg ilandstigning.

Visit Fredrikstad og Hvaler har sørget fra godt vertskap i lange tider, og tilbakemeldingene fra båtturistene som allerede besøker byen er at de trives i byen, men gjestehavnfasilitetene mangler. Så med tallene ovenfor friskt i minne, og trafikken vi vet byene på vestfoldsiden og langs sørlandskysten har - da er oppgradering av bryggepromenaden til en skikkelig gjestehavn en ganske lavt hengende frukt for å øke besøket og ikke minst attraksjonskraften til byen betraktelig. Så ja takk, begge deler, Fredrikstad trenger både gjestehavn på Værste og en betydelig oppgradert bryggepromenade.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags