Gang- og sykkelvei på Hvaler avgjøres nå

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Halvor Torgersen og Anne Marit Skovly i Hvaler MDG mener Hvaler må ta seg råd til gang- og sykkelvei fra Bratte Bakke til tunnelåpningen ved Viker, og spør om eiendomsskatten kan økes med 0,4 prosentpoeng.

DEL

Leserbrev

Gang- og sykkelsti på Hvaler fra Bratte Bakke og til tunnelåpningen ved Viker er ifølge de fleste politiske partier på Hvaler økonomisk urealistisk. Hvaler MDG mener imidlertid at dette MÅ vi ha. Vi mener at dette er en forutsetning for en moderne kommune som ønsker å utvikle det gode livet for fastboende, hytteboere og turister.

Alle partier har bidratt til vårt vern om Hvaler-naturen, til å skåne kystområdene og naturmangfoldet. Når vi går eller sykler trygt, kan vi i mye større grad nyte den unike Hvaler-naturen.  Nå står vi foran en felles dugnad, ingen sier nei til en gang og sykkelsti, men så var det prisen da, er vi villig til å betale? Er vi villig til å løfte i flokk for å få det til?

Det er nå vi har sjansen!

Hafslund Nett har fått konsesjon for å legge ny kraftledning fra nordre Kråkerøy til Rød på Asmaløy. Denne skal legges i bakken, under forutsetning av at Hvaler og Fredrikstad betaler mellomlegget mellom jordkabel og luftstrekk. Gang- og sykkelveien og Hafslund Netts jordkabel skal legges i samme trasé. Østfold fylke og Fredrikstad kommune ønsker ikke å legge nok penger i dette.

Det er altså i dag flertall for å nøye seg med gang- og sykkelsti frem til Bratte Bakke. Hvaler MDG mener at gang- og sykkelveien bør bygges helt frem til tunnelåpningen. Dette var oppe som sak på Hvaler kommunestyremøte 22. juni, men fikk kun 2 stemmer, 1 fra Hvaler MDG og 1 fra Høyre.

Hvem vil satse livet på sykkel langs denne veien slik den er nå?

Gang- og sykkelvei videre fra Bratte Bakke burde være like selvsagt som alle andre basistilbud innen infrastruktur. Vi leser i FB at «Hvis fylkespolitikerne ikke finner penger til gang- og sykkelveien på Hvaler de neste årene, er det høyst tvilsomt om Hvaler kan ta kjemperegningen.» Fylket argumenterer med at de prioriterer sykkelveier for arbeidsreiser og å sikre sykkelveier ved skoler. Det er dilemmaet om høna og egget. Hvem vil satse livet på sykkel langs denne veien slik den er nå?

Med den store elsykkelrevolusjonen som øker rekkevidden for sykkelreiser kan det tenkes at enda flere vil pendle på sykkel i fremtiden. Dette er viktig både for folkehelse og miljø. Hvaler har også et stort potensial med grønn turisme, da er sykkel- og gangvei helt nødvendig. Hvaler MDG er villig til å strekke seg langt for å få til dette løftet for barn, voksne og grønne næringer på Hvaler, men hvordan kan dette finansieres?

Det er vanskelig å forholde seg til hva prislappen blir, men det antydes at en E-skatt økning på 0,4 promille kan finansiere prosjektet. Har vi råd til 0,4 promille?  Kan vi øke dagens eiendomsskatt på 2 promille til 2,4 promille?

  • Avstemning nederst på siden: Jeg er villig til å  betale 0,4 promille mer i e-skatt for å få gangvei hele veien frem til tunellen.

Nå betaler både de fastboende og våre hytteboere eiendomsskatt, vi er mange om spleiselaget, det gir muligheter. Vi tror at de fleste har sansen for noe økning i e-skatt for å få denne nødvendige oppgraderingen av vår kommunes veiforbindelser. Det er i så fall viktig at e-skatten reduseres tilbake til dagens nivå når prosjektet er ferdig finansiert.

La oss se på andre kommuner som får det til; I Råde kommune tok Frp og KrF initiativ til å bygge gang- og sykkelvei enklere og rimeligere, ved store investeringer er det viktig å ha fokus på «Godt nok» gitt at trafikksikkerheten blir ivaretatt.

Hva mener du? Kjør debatt og la oss få en oversikt over hva innbyggere, hytteboere og turister mener.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags