Gå til sidens hovedinnhold

FREVAR; Narvestads idealarbeidsplass

Artikkelen er over 2 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I dag måtte jeg ta med avfallet jeg burde levert i Fredrikstad til Moss. For FREVAR innførte for en tid tilbake ganske så rigide begrensninger, ikke på avfallet, men på kjøretøy som de slipper inn. Så en helt normal bil som VW Caravelle, eller den gjengse pick-up, som jeg har, med en helt normal henger beregnet til privat bruk, blir for lang. Ni meter er grensen. FREVAR vil selvsagt si at politikerne har vedtatt disse reglene, men alle som kjenner til kommunal saksgang skjønner jo at forslaget til alle disse begrensningene kom som et forslag fra FREVAR selv.

Og denne type regler titter knapt politikere på før de vedtar, de stoler på fagetaten. Noe som jo ble godt illustrert gjennom oppslagene som kom når en politiker som var med å vedta dette selv valgte å protestere mot de ved å gå med trillebår inn for å levere avfall på Øra. Jeg tipper han, som meg ble like provosert av manglende service fra de ansatte som på reglene. For der møter man bare «Nei», og ikke noe som helst bistand til løsning.

Så da får jeg gjøre som så mange andre innbyggere i Østfold. Shoppe rundt på avfalsmottak i de ulike kommunene. For reglene er ulike fra kommune til kommune. Og per i dag er Fredrikstad dårligst i klassen. Så langt jeg har kunnet finne på nett er det ingen av våre omkringliggende kommuner som har samme begrensing på lengde. For problemet mitt er ikke å måtte betale 200 kr for å levere avfall med henger. Problemet er at jeg med en helt vanlig bil under 3,5 t og henger ikke slipper inn og møter null bistand til å finne løsninger. Sist gang fikk jeg beskjed om at jeg måtte laste alt fra henger og inn i bilen. 5 turer måtte jeg kjøre. 5 ganger måtte jeg da ta opp plass i kø, 5 ganger måtte jeg kjøre mellom hjem og Øra. For bil og henger er hos meg ørlite grann for lang. Omtrent like mye for lang som lengden på en blyant. Det som provoserte ekstra den gangen var at dette var avfall noen hadde dumpet inn på tomta mi fra en busslomme langs Haldenveien. Noe som har vært et økende problem etter at disse reglene ble innført og ikke minst etter at håndhevinga av dem ble så rigid at avfallsmottaket på Øra fremstår som idealarbeidsplassen til Robert Stoltenbergs Narvestad.

At de har regler og begrensninger har jeg forståelse for. Dette er for å unngå at næringsavfall blir levert til en pris som fører til subsidiering fra innbyggerne gjennom renovasjonsavgiften. Men at man med en privatregistrert bil med barnesete og kajakkstativ skal kunne forveksles med næringsdrivende, og møte mindre fleksibilitet enn hos en russisk grensevakt, det har jeg liten forståelse for. Dette blir jo ikke noe mindre problem når stadig flere familier får en el-bil som bil nr.2. For disse kommer i liten grad med hengerfeste. Så jeg håper at FREVAR kan gå en runde til på både utforming av reglene sine, og ikke minst på serviceholdningen til sine ansatte. Mens jeg venter i spenning på det så titter jeg videre på Finn etter en forbrenningsovn. For Øra i dagens tilstand orker jeg rett og slett ikke besøke mer.

Kommentarer til denne saken