FB mener: Gratisfergene gjør Fredrikstad til landets mest attraktive by

Fredrikstad-folk, som til vanlig er ille stolte av byen sin, har nå fått bekreftet at de bor i landets mest attraktive by.

Fredrikstad-folk, som til vanlig er ille stolte av byen sin, har nå fått bekreftet at de bor i landets mest attraktive by. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LederDen siste dagen i mai fikk Fredrikstad-folk enda en grunn til å slå seg på sitt lokalpatriotiske bryst. «Det visste jo vi som bor her fra før, men nå skjønner alle i landet det», var gjennomgangskommentaren i sosiale medier på tirsdag. Bakgrunnen var selvsagt nyheten om at Fredrikstad er kåret til «Landets mest attraktive by». Dette er statens pris for bærekraftig by- og stedsutvikling med høy kvalitet. Fredrikstad vant finalen foran Arendal og Egersund.

Med alt det positive som har skjedd i Fredrikstad de siste årene er utmerkelsen så absolutt fortjent! «Fredrikstad utmerker seg på noen viktige områder som juryen mener andre byer og tettsteder kan la seg inspirere av. Det ene er at satsingen på gratis ferge som binder sammen bydelene Gamlebyen i øst, sentrum i midten og Kråkerøy i sør sammen på en naturlig og inkluderende måte. Det andre er byens offensive satsing på sentrum som har gitt resultater. Det tredje er måten kommunen, i samarbeid med andre aktører, tar i bruk forskning og ny kunnskap i sin måte å jobbe på», skriver juryen i sin begrunnelse.

Vi tror nok at det er gratisfergene som har blitt utslagsgivende for juryen. Ikke dermed sagt at den offensive sentrumssatsningen og den moderne måten å analysere og samarbeide på i kommunen er mindre viktig, men dette er ting mange kommuner jobber aktivt med. Gratisfergene er vi imidertid alene om i landet, og den enorme suksessen og utvidelsen satsningen har hatt etter lanseringen for fire og et halvt år siden.

Dermed er det også et av byens minste politiske partier som skal ha en del av æren for at vi nå er «Landets mest attraktive by». Det var nemlig Bymiljølista - som for øvrig fyller 30 år i år - som allerede før lokalvalget i 2011 lanserte et eget «fergeprogram», hvor gratis ferge var et sentralt punkt. Et sterkt engasjement for nettopp byfergen var en av årsakene til at Svein Bendik Hansen startet Bymiljølista i 1987.

Vi må også berømme den jobben som er gjort i sentrum med å få gårdeiere til å snakke sammen og samarbeide, i stedet for å konkurrere. Der har Sander Grundvig kommet inn som en nytenkende aktør på banen, med stor gjennomføringskraft. Sentrumsleder Stine Ferguson kom også på plass i grevens tid, og har sørget for optimalt samarbeidsklima, gitt praktisk bistand og vært et viktig bindeledd mellom kommune og næringsliv. Men til sist - og kanskje aller viktigst - er byens attraktivitet sterkt knyttet til folk i Fredrikstad. Så du kan gjerne klappe deg selv på skuldra i dag!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags