Snømåking – mer til glede enn besvær

Friske tak: En snøskuffe kan fungere utmerket når verandaen skal ryddes for snø.  FOTO: Bjørn Jørgensen, Samfoto / NTB scanpix

Friske tak: En snøskuffe kan fungere utmerket når verandaen skal ryddes for snø. FOTO: Bjørn Jørgensen, Samfoto / NTB scanpix

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

KronikkGjennom livet vil 60-80 prosent av Norges befolkning oppleve en eller flere ganger med ryggvondt. Studier viser også at sju av vi nordmenn ikke tilfredsstiller Helsedirektoratets anbefalinger for fysisk aktivitet. I forbindelse med snøens ankomst kommer også de «gode rådene» for hvordan måke snø på en trygg måte for å spare ryggen. Kan snømåking være et hjelpemiddel for den norske ryggen og folkehelsa?

Snømåkingens «gode råd»

Ifølge yr.no har det de siste dagene kommet ca 20mm nedbør i Fredrikstad, hovedsakelig som snø som trolig har medført både glede og besvær. Endelig har flere dager med stabilt vinterføre gjort at små og store kan glede seg med vinteraktiviteter som ski, aking, lek i snøen og snømåking.

Like sikkert som at snømåka må frem kommer de «gode rådene» for hvordan du skal få flyttet snøen fra trappa og gårdsplassen og til et mer egnet sted. Utallige artikler i aviser og på verdens weben påpeker viktigheten av å ivareta ryggen for å unngå ryggplager under snømåkinga. Rett rygg, bruk bena, unngå vridning av ryggen, stram magen og slik fortsetter det.

«Feil» og «riktig» måte

Rådene er ofte billedlig illustrert med «feil» og «riktig» måte for å måke snø på. Dette er rene vitenskapen!

Heldigvis har vi en rekke terapeuter som står klar til å ta imot deg dersom du uheldigvis måker på deg ryggplager. For deg med vondt i ryggen kan det i aviser og på Internet oppleves som direkte farlig å måke snø, og du må i alle fall gjøre dette på riktig måte. Er dette tilfellet?

Vanlig og stort sett ufarlig

Uavhengig av snømåking eller ikke, er ryggplager svært vanlig hos Ola og Kari Nordmann, studier viser at 60-80 prosent av befolkningen en eller flere ganger gjennom livet vil oppleve ryggplager. Omtrent halvparten av oss har hatt ryggplager det siste året, og 15-20 prosent rapporterer om at ryggen til enhver tid krangler. Heldigvis er de aller fleste ryggplager kortvarige og ufarlige!

Vond rygg og snømåking

Vitenskapelige studier er entydige når det gjelder rygg og ryggplager. Studier viser at fysisk aktive personer har sjeldnere vondt i ryggen, blir raskere bedre fra akutte ryggvondter og har færre episoder med gjentagende ryggplager.

Vi vet med stor sikkerhet at ryggen leges best og raskest ved at man er i normal og variert aktivitet. I den akutte fasen kan det være greit med noe moderert aktivitet med så rask retur til normal aktivitet som mulig.

Videre så viser studier at passive behandlingstiltak som massasje, varmepakninger og elektroterapi har liten eller ingen effekt. Dersom ryggplagene vedvarer og påvirker deg i hverdagen, bør du oppsøke autorisert helsepersonell for rådgivning og veiledning på veien videre. Sett opp mot vitenskapelige studier ligger det med andre ord store muligheter rett utenfor inngangsdøra til variert og fysisk aktivitet som både er bra for helsa og ryggen, både for deg med og uten ryggvondt!

Fysisk aktivitet

Det er godt dokumentert at fysisk aktivitet fremmer god helse og er et godt virkemiddel i forebygging og behandling av en rekke sykdommer og tilstander. Helsedirektoratet sine anbefalinger for fysisk aktivitet anbefaler 150 minutter med moderat aktivitet per uke eller 75 minutter med aktivitet med høy intensitet per uke. Nasjonal kartlegging av fysisk aktivitet i 2014 og 2015 viser at 29 prosent av mennene og 34 prosent av kvinnene tilfredsstiller disse anbefalingene.

Med andre ord er det sju av ti av oss som ikke har et aktivitetsnivå som tilsvarer 30 minutter moderat aktivitet per dag eller 15 minutter aktivitet med høy intensitet per dag.

Godt for ryggen og fokehelsa!

Så med et godt fotfeste i vitenskapelige studier og i snøen kan vi fastslå at fysisk aktivitet (og derav snømåking) både vil være bra for den norske ryggen og den norske folkehelsa. I det flotte vinterlandskapet vi har rundt oss nå ligger det gode muligheter for bedring og forebygging av ryggplager i kombinasjon med gratis fysisk aktivtet og trening.

Så ikke la sjansen gå fra deg, ta måka fatt og ta en treningsøkt i gårdsplassen! Gratis, effektivt og forfriskende! Allerede ferdig? Ja, så ta en runde hos naboen, utenfor butikken eller på jobben!

Kilder:

www.yr.no

www.formi.no

www.helsedirektoratet.no

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags