Flere får kortere handlevei ved å satse på sentrum

Værste står foran en veldig utbygging de første årene. Daglig leder Trond Delbekk skriver at det på samme tid styrker byen og bidrar til bedre klima. Illustrasjon: Griff Arkitektur

Værste står foran en veldig utbygging de første årene. Daglig leder Trond Delbekk skriver at det på samme tid styrker byen og bidrar til bedre klima. Illustrasjon: Griff Arkitektur

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Trond Delbekk svarer Grete Kristiansen som ville vite hvorfor det blir mindre biltrafikk ved å bygge ut i sentrum: – Den samlede trafikkmengden reduseres ved at folk vil reise kortere for å handle. Byen er naturlig samlingssted og effektivt knutepunkt.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. 

Grete Kristiansen ber i et leserbrev i Fredriksstad Blad om hjelp av meg  til å forstå hvorfor biltrafikken må reduseres og stiller meg  samtidig en rekke spørsmål. Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan.

Paris-avtalen, som ble inngått i 2015 mellom 195 stater, er en internasjonal avtale som skal sørge for at verdens land klarer å begrense klimaendringene og blant annet drivhusgasser. Som følge av dette legger staten sterke føringer på fylker og kommuner i deres samfunnsplanlegging. Gjennom insentiver i blant annet byvekstavtaler forplikter kommuner seg til å begrense trafikkvekst, og i praksis betyr det at kommunen må styre samfunnet slik at trafikken ikke øker - om at vi skal få midler til å utvikle infrastruktur som veier, sykkel- og gangveier, kollektivtilbud mv.

En by og et sentrumsområde er normalt et midtpunkt i et samfunn hvor folk kan reise inn og ut, og således blir byen det naturlige stedet hvor folk samles og hvor det mest effektive knutepunkt finnes.

Fredrikstad byområde har over mange år mistet handel og arbeidsplasser ved at folk i stadig økende grad bruker bilen til Dikeveien, Amfi Borg, Tunejordet, Rygge og Sverige for handle. Så vårt tiltak handler ikke om å legge ned noe, men søke å begrense den store handelslekkasjen vi lenge har hatt ut av byen og kommunen med stor biltrafikk som konsekvens. Ved å gjøre som de fleste byer har gjort; å bygge ut mer handel gjennom et sentrumssenter i byen viser analyser fra Asplan Viak - at den samlede trafikkmengden reduseres ved at folk vil reise kortere for å handle.

Så svaret på ditt spørsmål er at ja, det blir mindre bilkjøring av å øke eller samle tilbudet i byen. Ergo så er dette en av flere løsninger for å sikre at vi etter hvert unngår for mange trafikkbegrensninger og samtidig får sårt tiltrengte midler fra staten til ny infrastruktur i kommunen vår.

Selv om vi satser på sentrum som midtpunktet i kommunen vår, må selvsagt folk bo der hvor de bor og de må kunne handle og få andre servicetilbud i nærområdet sitt. Jeg handler selv på Rolvsøy når jeg trenger noe der, og det er selvsagt naturlig at folk handler i områder hvor de bor og hvor de finner gode tilbud og parkering. Derfor vil vi øke både antall boliger, handelstilbud og parkeringsmuligheter på Værste. Slik styrker vi byen og sentrum og bidrar til bedre klima.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags