Sentrumsbutikkene leverer

En ny undersøkelse viser glitrende utvikling for Fredrikstad sentrum. Arkivfoto: Erik Hagen

En ny undersøkelse viser glitrende utvikling for Fredrikstad sentrum. Arkivfoto: Erik Hagen

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Sentrumsleder Line Jeppesen: – Å få et salg gjennom kassen kan de fleste klare, men det er den gode fagkunnskapen og servicen som gir handleopplevelsen som gjør at kundene kommer tilbake og bruker oss igjen og igjen.

DEL

Spaltist 

Vi vet det! Fredrikstad er i vekst! Og Fredrikstad sentrum har de siste årene vært gjennom en rivende utvikling, stadig flere mennesker bruker sentrum. Og det er bra! Sentrum er selve identiteten til en by, og det er vel flere enn meg som kjenner stoltheten over byen vi bor i, når vi vi rusler på bryggepromenaden, gjennom parker og i gågata? Midt i denne idyllen er det mange mennesker som jobber, hva hadde vel byen vår vært uten butikkene, og alle de som jobber her?  

For to år siden utarbeidet Fredrikstad Næringsforening, i samarbeid med Norfakta, en handelsanalyse for Fredrikstad sentrum. I disse dager har vi gjennomført en ny undersøkelse for å se utviklingen; foreløpige resultater viser glitrende utvikling for sentrum. Kanskje ingen stor overraskelse, med tanke på at vi har hatt nærmere 50 nyetableringer i sentrum de siste tre årene, men ikke mindre gledelig av den grunn!

I endringstider kan man velge å klage over urettferdighet og skjeve betingelser, eller man kan velge å fokusere på det vi får gjort noe med.

Et representativt utvalg av Fredrikstads befolkning over 16 år har svart på undersøkelsen, og det de er aller mest fornøyd med i Fredrikstad sentrum er servicen i butikkene! Og enda bedre; det er de som bruker byen aller mest, som også er mest fornøyd. Opplevd god service er viktig for en god handleopplevese, i en ny undersøkelse gjengitt i boken Refresh Retail, svarer 63 prosent at medarbeiderne er viktig for valg av butikk.

Varehandelsbransjen er inne i en enorm endring, forbrukermønsteret og handlevanene endrer seg. Netthandel vokser og vi bruker mer penger i utlandet enn noen gang før. Det aller meste av dette er internasjonale trender, som er vanskelig påvirke fra «lille» Fredrikstad. I endringstider kan man velge å klage over urettferdighet og skjeve betingelser, eller man kan velge å fokusere på det vi får gjort noe med. I Fredrikstad sentrum har vi valgt det sistnevnte.

God personlig kundeservice blir aldri umoderne, menneskene i butikkene som kjenner deg igjen, som nikker og sier hei, som kommenterer fargen på kjolen din, har fagkunnskapen og finner frem riktig produkt til deg. Som bytter varer enkelt over disk, og sier ha en fin dag når du går. Det er her vi er unike, og det er her vi målsetter oss å være best.

Å få et salg gjennom kassen kan de fleste klare, men det er den gode fagkunnskapen og servicen som gir handleopplevelsen som gjør at kundene kommer tilbake og bruker oss igjen og igjen. Tellerne i byen viser sterk økning i antall mennesker som bruker byen, så da er det vel bare å si tusen takk og gratulerer til Stefan, Kristian, Ida, Geir, Tone, Hege, Mehlia, Fredrik, Regine, Monika, Nanna og alle dere andre som jobber i butikkene hver eneste dag – dere gjør en fantastisk innsats! Uten dere ville ikke Fredrikstad sentrum vært det samme.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags