Det blir ikke butikkdød. Måten vi driver handel på vil endres

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– Mange av butikkjedene som har størst utfordringer, har ikke det på grunn av konkurransen fra nettbutikker, men rett og slett fordi de ikke har lyttet til kundene sine, skriver sentrumsleder Line Jeppesen.

DEL

Spaltist 

Endringer! Endringer i seg selv er ikke noe nytt. Verden har vært i endring siden den så dagens lys. Det som er annerledes nå er hastigheten alt endrer seg i. Varehandel er intet unntak. På 1980-tallet var det Reagan og Gorbatsjov som satt på makta, i dag er det Jeff Bezos og Jack Ma, grunnleggere og daglige ledere av henholdsvis Amazon og Alibaba.

I sentrum er ikke lenger Boomerang konkurrent med Ferner Jacobsen eller Lykke, de er samarbeidspartnere. Konkurrentene finner du i indre Finnmark eller London, er en skredder i Kina eller verdensomspennende Zalando og Amazon. Noen eksperter vil ha det til at endringen i handlemønster vil føre til butikkdød. Og bare for å være helt tydelig. Nei! Det blir ikke butikkdød. Men at måten vi handler på endrer seg, og at det vil føre til endringer i måten vi driver handel på – det er et faktum. Det er også et faktum at mange av butikkjedene som har størst utfordringer i dag, ikke har det på grunn av konkurransen fra nettbutikker, men rett og slett fordi de ikke har lyttet til kundene sine.

Som et bysentrum har vi heldigvis alle muligheter til å tilby mer enn varer i en bærepose.

Morgendagens forbrukere er annerledes, de representerer en bevissthet som vi ikke har sett i tidligere generasjoner. Bevissthet rundt tid, miljø og bærekraftighet, og en bevissthet rundt hvor de vil handle. Og ikke minst har de et helt annet fokus på opplevelser enn tidligere. Hele 83 prosent sier i en ny undersøkelse at de er villig til å bruke mer penger på opplevelser fremfor produkter. Det må vi ta inn over oss. Som et bysentrum har vi heldigvis alle muligheter til å tilby mer enn varer i en bærepose. Kombinert med handel er Fredrikstad sentrum også et sted for å oppleve, være aktiv og nyte mat & drikke.

I disse dager åpner flere nye restaurantkonsepter i Fredrikstad sentrum, og på Nygaardsplassen vil vi fra neste sommer få et torg som vil yre av liv og muligheter for gode matopplevelser.

Fokus på opplevelser gjelder ikke bare og drikke, vi vil oppleve mer i butikkene også. Morgendagens forbrukere blir inspirert på helt andre arenaer enn før. Vi kommer til å se at butikkene blir mindre i størrelse, at de nærmer seg showrooms, og at det krever en langt høyere innovasjonstakt enn tidligere. Dette setter større krav til butikkdrivere og oss som jobber med sentrumutvikling. Et bysentrum er selve identiteten til en by, en møteplass og et handelssted – vi må derfor aldri lukke øynene for hva brukerne av byen vil ha. Men ved å ta innover oss dette, samt endringene i samfunnet, sitter vi fortsatt i førersetet og kan sørge for at Fredrikstad sentrum forblir Norges beste bysentrum for handel og opplevelser.

En ting er helt sikkert - siste ord om endring er ikke sagt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags