Høyre et kunnskapsparti – alle tjenester bør være basert på kunnskap

Erlend Øverby, listekandidat Fredrikstad Høyre

Erlend Øverby, listekandidat Fredrikstad Høyre Foto:

Av

– Vi må sette innbyggeren i sentrum for alle kommunale tjenester, forklarer Erlend Øverby om hva Høyre vil oppnå ved å hente kunnskap og erfaringer fra kommuner som har lykkes.

DEL

Leserbrev

Å være et kunnskapsparti betyr ikke bare at vi er opptatt av at Fredrikstad-skolen skal være god, med engasjerte lærere som gir alle elever muligheter til å nå sitt læringspotensiale. Det betyr også at vi er opptatt av at alle tjenester kommunen tilbyr, skal være basert på kunnskap, slik at vi er sikre på at vi tilbyr så gode tjenester som mulig. Vi må sette innbyggeren i sentrum for alle kommunale tjenester.

Fredrikstad må vi bli flinkere til å lære av andre kommuner som har lykkes, og hente kunnskap og erfaringer fra disse.

De som har lest Høyres program til høstens valg vil finne mange eksempler på at Høyre er et kunnskapsparti som setter innbyggeren i sentrum. Under kapittel om oppvekst finner vi et punkt om: «Vurdere en struktur med ‘en dør inn’ til alle tjenester som arbeider med barn og familier etter modell fra Asker.» Dette er et godt eksempel på at Høyre vil etablere innbyggerens kommune ved å designe tjenester som gjør hverdagen enklere og bedre.

Asker kommune opplevde at det var for vanskelig for innbyggerne å få tilgang til de tjenester de hadde krav på, siden innbyggeren selv måtte gå fra kontor til kontor for å få hjelp. Asker kommune etablerte derfor Barne og Familieenheten (BFE) basert på prinsippet om «en dør inn» til alle tjenester kommunen tilbyr til de mellom 0 og 22 år.

Hvis du som innbygger trenger hjelp, har du kun ett sted å henvende deg, det er "en dør inn" til alle tjenestene du behøver. Når du henvender deg til Barne- og Familieenheten i Asker, vil et team fra forskjellige fagmiljøer sette seg sammen for å lage et individuelt tilpasset tilbud for oppfølging og støtte slik at du som innbygger får den hjelp du behøver.

Følgeforskning som er gjort av omorganiseringen av tjenestene i Asker viser at innbyggerne er mer fornøyde, og at de som jobber i BFE er mer tilfredse og får gjort en bedre jobb med å hjelpe innbyggerne. Skal Fredrikstad utvikle bedre tjenester, må vi lære av de som har lykkes.

Vi må aktivt søke kunnskap om hvordan vi best kan tilby tjenester til innbyggerne, denne kunnskapen kan vi finne hos andre kommuner, denne kunnskapen kan vi finne i egen organisasjon.

Vi må etablere en kultur for kunnskap og endring i Fredrikstad kommune som sikrer bedre tjenester til innbyggerne, slik blir vi innbyggerens kommune. Hvis en kunnskapsdrevet kommune er viktig, må du kumulere meg når du stemmer.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags