Kino har ikke vært så populært på lenge

Tradisjon: Den store kinodagen pleier å samle mye folk i Fredrikstad. Bildet viser kø foran billettluken for to år siden.

Tradisjon: Den store kinodagen pleier å samle mye folk i Fredrikstad. Bildet viser kø foran billettluken for to år siden. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Bransjedirektør Guttorm Petterson forteller at kinoene trosser hard konkurranse og har stor fremgang. Fredrikstad må helt tilbake til «Lange flate baller II» for å finne like gode tall.

DEL

Kronikk 

Mediebildet i dag har forandret seg ganske radikalt i forhold til for bare noen få år siden. Mediebruken har endret seg med dette. Tradisjonelle aviser sliter og må nedbemanne og stadig færre ser lineært TV dvs. i det øyeblikket programmene står på sendeskjemaet.

Vi kan velge og vrake i en lang rekke kanaler og tilbud. Fysisk video som er DVD og BluRay har gått kraftig tilbake, men har nå stabilisert seg på et lavere nivå. Nye digitale plattformer til strømming og nedlasting av film og serier har overtatt mye. De ulike tilbudene til hjemmemarkedet konkurrerer sterkt seg imellom.

Guttom Petterson.

Guttom Petterson.

I dette bildet viser det seg at mange tror besøket på kinoene rammes og er fallende, men det er det motsatte som er tilfelle. Kinobesøket i Norge har vært stabilt på mellom 11 og 12 millioner det siste tiåret og hittil i år er det en økning i kinobesøket på 11,9 prosent i forhold til tilsvarende tid i fjor (ut oktober), og mye tyder på at besøket kan bli nærmere 13 millioner for året som helhet.

Det er et besøk per innbygger som plasserer oss høyt på listene i Europa. Ja. I verden!

Det er et besøk per innbygger som plasserer oss høyt på listene i Europa. Ja. I verden! Inntektene har økt med 15,9 prosent. Og mens de fleste medier sliter med annonseinntektene, har reklameinntektene på kino økt oppsiktsvekkende med hele 46,8 prosent (!), mens totalmarkedet for reklame går litt ned. Dette henger selvsagt sammen med det høye kinobesøket generelt og tilgangen på mange og gode filmer. Kino har ikke vært så populært på lenge!

Dette skyldes i stor grad at kinoene har fulgt med og ligget i forkant av utviklingen. Alle kinoene i Norge er digitaliserte, som det første land i verden, og kinoene oppgraderer stadig lyd, bilde og sittekomfort til høyeste standard.

Norge har en relativt stor andel Dolby Atmos, der lyden også kommer fra høyttalere i taket, og neste år åpner SF Kino en IMAX-sal på Storo i Oslo, selve storformatet på kino. Det neste som står for tur, er laserprojeksjon som gir sterkere og mer stabilt lys og varer lenger enn alle slags lamper.

Norske filmer bidrar i høy grad til den positive utviklingen og markedsandelen for norske filmer, som på 1980- og 90-tallet lå på fem til åtte prosent, er nå stabilt rundt 20 prosent. I 2014 var hele fire av fem på topp-filmene på kino norske og i fjor toppet «Bølgen» suverent med 832.706 kinobesøk.

Bakgrunn:

  • Den store kinodagen markeres alltid første lørdag i november.
  • I Fredrikstad betyr det film i 26 timer eller mer, til halv pris og gjerne med førpremiérer, konkurranser og overraskelser.
  • I år er det førpremière på «Snekker Andersen og Julenissen».
  • Fredrikstad kino har i mange år vunnet prisen for beste kino i sin klasse.

Hittil i år er «Kongens nei» på topp, foreløpig med ca. 615.000, og drar fra de andre, men følges godt opp av «Børning 2». Fra før har «Birkebeinerne», dokumentarfilmen «Mannen fra Snåsa», overliggeren fra julen 2015 «Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa» og Gråtass-filmene gjort det bra og fortsatt gjenstår to store familiefilmer: «Snekker Andersen og Julenissen» (premiere 11. november) og «Dyrene i Hakkebakkeskogen» (premiere til jul).

«Snekker Andersen og Julenissen» får førpremierer allerede på Kinoens Dag, som er nå på lørdag, 5. november. Også i Fredrikstad vises den denne dagen. Dette er kinoenes store festdag for publikum der det tilbys en lang rekke filmer til halv pris og kinoene bestreber seg over alt for å gi oppfinnsomme tilleggsopplevelser til selve kino-opplevelsen denne dagen.

Fredrikstad kino har i mange år vunnet prisen for beste kino i sin klasse, så forventingene til kinoen er store hvert eneste år. En god tradisjon, men også en utfordring for kinoen å overgå seg selv fra år til år.

Så langt (ut oktober) er Fredrikstad kino også blant kinoene med størst besøksfremgang av de store kinoene i landet. 238.285 billetter er solgt så langt i år. Det beste på tilsvarende tid på ti år, hvis vi ser bort fra 2008, som var året for «Lange flate baller II». Det var marginalt bedre (242.000).

Trenden er også svært god hos andre kinoer i Østfold: Økningen i Halden er på nivå med Fredrikstad i prosent, mens Moss og Sarpsborg og spesielt Askim gjør det enda et hakk bedre. Rakkestad har en økning på hele 56,1 prosent! Så kanskje blir 2017 et år med flere rekorder?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags