Kjære alle, om avisen ikke kom en dag, så er det verken utlendinger eller unger som skal ha skylden

Når det går galt i denne prosessen er det mange som tar ut frustrasjonen på dem som forsøker å hjelpe, er Marie Roums erfaring fra årets sommerjobb.

Når det går galt i denne prosessen er det mange som tar ut frustrasjonen på dem som forsøker å hjelpe, er Marie Roums erfaring fra årets sommerjobb.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Jeg er sjokkert av hvor frekke og ufine folk kan være når de snakker til en person som kun prøver å hjelpe, skriver Marie Roum etter å ha hatt sommerjobb i kundeservice.

DEL

Leserbrev 

Etter å ha jobbet en sommer i kundeservice for et medieselskap, sitter jeg igjen med mange inntrykk, opplevelse og historier. De fleste er positive, men det er overraskende mange negative, og det er dessverre de negative som dominerer.

Jeg er sjokkert av hvor frekke og ufine folk kan være når de snakker til en person som kun prøver å hjelpe!

Banning, skriking og kjefting er tre ord som beskriver mange av telefonene jeg har fått i løpet av sommeren. Enten er det så kalte «utlendinger» som har skylda for at avisen ikke kom på lørdag, eller så er vi alle på kundeservice «småunger» som ikke kan gjøre den «jævla» jobben vår. Og jeg skal ikke legge under en stol at det er generasjonen over 60 år som er de som er minst hyggelige.

Kjære alle, om avisen ikke kom en dag, så er det verken utlendinger eller unger som skal ha skylden. Roten til problemet stammer mest sannsynlig fra et annet sted. Å få avisen i postkassen høres enkelt ut, og det er det, om alt blir gjort riktig, men det er mange ledd som må kobles sammen for at resultatet blir suksessfullt.

Og vær så snill dere, om mennesket som tar telefonen eller leverer avisen deres har utenlandsk eller norsk bakgrunn, har ingen ting å si, for vi prøver alle å gjøre en så god jobb som mulig. Om et menneske har en annen aksent enn deg, så betyr ikke det at han eller hun ikke kan gjøre en like god jobb. Og ja, et avisbud må både kunne lese og skrive for å kunne ha den jobber de har, så vær så snill å droppe det spørsmålet. Dette er både umodent og ikke minst respektløst.

Om man trekker pusten dypt, setter seg tilbake i lenestolen, og skrur på enten radioen eller TV-en, så både hører og ser man at det finnes verre ting i verden enn at avisen uteble på torsdag, eller at budet ikke rakk å levere avisen i tide før morgenkaffen ble kald. Det er forståelig at man blir frustrert når et problem blir langvarig, men et lite tips til dere som har utfordringer med å håndtere temperamentet, så hjelper vi dere (om ikke bedre, om dere kan droppe banningen, skrikingen og kjeftingen). Ja, vi tåler det, men det gjør ikke situasjonen noe bedre. Vi er mennesker vi og.

Personene på begge sider av røret kan gjøre feil, men alle feil og problemer kan rettes opp, og enkelt løses i sammen.

Om vi alle hadde jobbet en uke i en kundeserviceavdeling, hadde vi nok pratet annerledes til hverandre og sittet igjen med et annerledes perspektiv på ting. Vi har det jammen godt her i landet, når uteblitt avis var den store snakkisen i nabolaget forrige uke. Vær så snill å ikke la deres egne problemer og følelser gå utover en som kun er et mellomledd. Vi på kundeservice hjelper alle på lik linje, uavhengig av kundens private jobb, stilling, og temperament. Et problem løser seg ikke raskere av banning, kjefting, skriking, eller å true noen.

Ha en fortsatt fin dag!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags