IB - et enestående tilbud

IBs sammensetning med kjerneelementer og de forskjellige faggruppene elevene kan velge fra.

IBs sammensetning med kjerneelementer og de forskjellige faggruppene elevene kan velge fra. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Live Tronstad: – IB er ikke for alle, men det er helt perfekt for noen. Det er et uerstattelig og enestående tilbud for dem som ønsker tid til å skape, engasjere seg og utforske.

DEL

Leserbrev 

Da jeg var 15 år gammel, flyttet jeg fra Askim til Fredrikstad for å gå på International Baccalaureate (IB) på Frederik II videregående skole. Og det er et av de beste valgene jeg har tatt.

De siste dagene har flere ytret sine meninger om fylkesrådmannens forslag om å legge ned IB-linja, og det er gledelig å se at mange vil beholde linja på grunn av tilrettelegging og flere tilbud for Østfold-elever. Men selv reagerer jeg mest på at fylkesrådmannen tilsynelatende tror at IB-linja er en studieforberedende linje for nerdene, og at overføring til vanlig studiespesialiserende er litt hipp som happ.

I likhet med den norske skolen er formålet til IB ganske enkelt; å gjøre elevene i programmet til bedre mennesker som kan bidra i samfunnet. Men IB praktiserer andre læringsmetoder, pedagogiske virkemidler og utfordringer for elevene. Det er større rom for valgfrihet, man skal gå i dybden i fagene, man skal utforske, tenke kritisk og selvstendig og engasjere seg. Man er avhengig av motiverte, dedikerte og nysgerrige elever. Det er kanskje derfor det har fått et stempel som en nerdelinje for de «sterke» elevene.

Selv var jeg en av de flinke pikene. Jeg var alltid opptatt av å gjøre det bra på skolen og hadde fem eller seks i alle fag. Jeg søkte IB fordi jeg var heldig som hadde venner som kunne gi meg tilstrekkelig med informasjon om tilbudet, og foreldre som lot meg flytte hjemmefra ganske ung og som hadde mulighet til å bistå økonomisk.

Som den skoleflinke jenta jeg var, ble jeg overrasket over hvor utfordrende IB faktisk ble. Jeg var vant til å pugge til prøvene dagen før og naila det lett. Jeg var vant til å slå meg til ro med at jeg ikke hadde tid til å gå i dybden på det jeg syns var interessant. Jeg var vant til å få oppgavene i fanget og visste akkurat hvor jeg kunne finne svarene i læreboka. På IB var det helt annerledes.

IB stimulerte engasjement, nysgjerrighet, motivasjon og mestring.

For å gjøre det bra på eksamen, måtte jeg ikke bare huske, men forstå alt jeg lærte på to år. I biologi skulle jeg bruke et halvt år på et prosjekt hvor jeg skulle finne ut av noe helt nytt. I norsk litteratur fikk jeg lov til å bruke flere måneder på å finne likheter og ulikheter i kvinnens rolle i ekteskapet i Forrådt av Amalie Skram og Fear of flying av Erica Jong. I historie brukte vi et helt semester på å fordype oss i 1. verdenskrig. I Theory of Knowledge (eller vitenskapsteori på norsk) lærte jeg at man alltid må tenke kritisk og reflektere over hvordan vi kan vite det vi tror vi vet. IB stimulerte engasjement, nysgjerrighet, motivasjon og mestring.

Det er en grov feil å tro at IB-linja er et tilbud for de flinkeste elevene – en slags nivådeling. Ja, det er utfordrende, men ikke fordi det er en høyhastighetsstudiespesialiserende linje. Det er fordi det er helt annerledes, og det er utfordrende å bli vant til for både de flinke pikene og andre som ønsker noe annet enn norsk skole.

IB er for dem som ønsker å engasjere seg og fordype seg i noen temaer, fremfor å lære litt om alt. IB er for dem som ønsker å studere i utlandet, ettersom vitnemålet fra IB er anerkjent over hele verden. IB er for de elevene som ønsker mer valgfrihet med tanke på fag og nivå. IB er for dem som ønsker tid til å skape, engasjere seg og utforske.

IB er ikke for alle – men det er helt perfekt for noen. Det er et uerstattelig og enestående tilbud.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags