Betalte konsulent for å foreslå nettlæring – som skolen allerede har

Mye som skjuler seg bak disse veggene: Stine Brynildsen har to mulige forklaringer på at konsulentfirmaet Agenda Kaupang ikke hadde fått vite om den nettbaserte voksenopplæringen ved Frederik II: a): Man mente tilbudet er så dårlig at det ikke var verdt å nevne, eller b): Ingen visste om eller husket tilbudet.

Mye som skjuler seg bak disse veggene: Stine Brynildsen har to mulige forklaringer på at konsulentfirmaet Agenda Kaupang ikke hadde fått vite om den nettbaserte voksenopplæringen ved Frederik II: a): Man mente tilbudet er så dårlig at det ikke var verdt å nevne, eller b): Ingen visste om eller husket tilbudet. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Frederik II-lektor Stine Brynildsen ble målløs da konsulentfirmaet Agenda Kaupang foreslo at skolen bør stase på nettbasert undervisning. Hun har i flere år jobbet med nettbasert vokseopplæring ved skolen.

DEL

Leserbrev 

I begynnelsen av februar fikk jeg vite at et prosjekt tilknyttet voksenopplæringen, som jeg har vært nært knyttet til, ikke skulle videreføres til høsten. Rett etterpå skrev jeg et brev og sendte til fylkesdirektøren og vedkommende som var ansvarlig for voksenopplæringa i ØFK. I brevet stiller jeg meg kritisk til at fylket ikke viderefører vårt nettbaserte voksenopplæringsløp, og jeg er kritisk både av pedagogiske og økonomiske grunner.

Da jeg ikke fikk noe svar, og følte meg rimelig engasjert, skrev jeg blogginnlegget «Kritiske tanker til ØFK» (Lenke til både brevet og innlegget.) Noen dager etter dette (uavhengig av blogginnlegget mitt, vel å merke) fikk jeg en e-post fra konstituert rektor om at fylket har hatt en lengre prosess med å utrede hele voksenopplæringsløpet, og at det fredag 17. mars skal være en høring om tilbudet. Jeg ble invitert til å komme med innspill, utover brevet mitt, som konstituert rektor naturligvis kjenner til og har lovet å ta med seg.

I e-posten fra konst. rektor lå også utredningen som det eksterne firmaet Agenda Kaupang har skrevet på oppdrag fra fylkeskommunen, og som var ferdigstilt den 31. august 2016. Rapporten sier noe om tingenes tilstand nå, om mål for framtida og mulige tiltak som kan bedre tilbudet for de voksne, og økonomien for fylket.

Jeg skal innrømme at jeg ikke fant tid til å lese dokumentet med én gang. Men så fikk jeg en ny e-post fra en kollega som spurte om jeg hadde lest det som sto om nettbasert undervisning. Det hadde jeg ikke. Jeg skal også innrømme at jeg ikke finleste hele rapporten, men jeg skummet meg gjennom.

Og jeg stoppet på side 24. Som har tittelen «Om potensialet for bruk av nettstudier».

Og jeg stirret.

Og hadde jeg drukket kaffe, så hadde jeg satt den i halsen.

Det Agenda Kaupang skrev, helt ordrett, kan leses i bloggen min. Men hvis jeg skal gjengi hovedinnholdet med egne ord, så blir det noe sånt som dette:

Forresten så kan det være veldig lurt å satse på nettbasert undervisning! Det er det mange skoler i andre fylker som har gode erfaringer med allerede. Det er noe ØFK også bør vurdere å starte med. Kanskje se til Nettskolen i Nordland eller Telemark? Der har de nettbasert undervisning for mange. Kanskje fylket bør starte et prosjekt og utvikle noe nettbasert selv, på grunnlag av det man lærer av andre? Dessuten er jo dette med nettbasert undervisning både framtidsrettet og konstadseffektivt.

Straks dukket det opp (minst) tre spørsmål i hodet mitt:

1. Leste jeg det jeg leste nå?

2. Kan det være mulig at ingen, INGEN, i fylket har nevnt for Agenda Kaupang at vi allerede har et nettbasert voksenopplæringstilbud? Vi var faktisk i gang med år nummer to da rapporten ble skrevet.

3. Hvorfor har man ikke nevnt Frederiks nettbaserte VO-løp i rapporten?

Er det fordi:

a) Man synes tilbudet er så dårlig at det ikke er verdt å nevne?

eller, og enda verre:

b) Har ingen visst om, eller husket på, at vi har hatt dette tilbudet?

Hva skal man si…?

Likevel. Jeg er egentlig ikke ute etter å spisse stridsblyanten. Jeg ønsker meg i utgangspunktet fred, fordragelighet og gode løsninger.

Derfor foreslår jeg: Dere trenger ikke dra til Nordland.

(Vi på Frederik hadde faktisk besøk av Nettskolen i Nordland i 2014, da vi startet utviklingsarbeidet vårt. Og, nå er jeg riktignok noe inhabil, men jeg tror opplegget vårt er minst like godt som det vi fikk presentert da. Eller i alle fall kan bli det. For eksempel fordi vi har OneNote klassenotatblokk som digital plattform.)

Dere trenger ikke dra til Telemark. I alle fall ikke i første omgang.

Dere er hjertelig velkomne til Merkurveien 1 i Fredrikstad! Jeg og kollegaene mine forteller gjerne om et nettbasert opplegg vi har stor tro på, som vi har jobba med et par-fire års tid, og som mange av deltakerne våre har vært veldig fornøyde med. Og som jeg absolutt synes bør utvides. Ikke utsettes og/eller nedlegges. Jeg tror vår felles venn «Flest mulig bestått, med best mulig resultat» vil være enig.

Til slutt:

Nå håper jeg ingen tror at jeg tror at vi ikke kan lære av andre som driver med nettbasert opplæring. Jeg vil veldig, veldig gjerne høre hva andre driver med, og lære av dem. Men i mitt hode må det jo være både kostnadseffektivt for fylket, og motiverende for dets ansatte, å bruke de ressursene som allerede er der, og som allerede er betalt for.

Særlig når ØFK og rektorene har gått så tydelig ut i avisa og sagt at hver sten skal snus, som tilsvar til en annen kollega, som også er bekymret for den økonomiske tilstanden.

Så her er mitt forslag til én sten som i alle fall kan snus med det samme. Og forslaget er helt gratis:

Spar prosjektmidler! Spar reiseutgifter! Spar lærerlønninger! Oppretthold (og utvid) vårt nettbaserte VO-løp på Frederik II.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags