Rektors nei til Operasjon Dagsverk

– Er det uttrykk for demokrati når rektor motarbeider elevrådets engasjement, og som en eneveldig fyrste sier nei? spør Stette. Bildet viser utsnitt fra hjemmesiden til Operasjon dagsverk.

– Er det uttrykk for demokrati når rektor motarbeider elevrådets engasjement, og som en eneveldig fyrste sier nei? spør Stette. Bildet viser utsnitt fra hjemmesiden til Operasjon dagsverk. Foto:

Av

Lektor Harald Peter Stette mener Frederik II-prosjektet for å fremme psykisk helse blir tomme ord når elevene ikke får vise sitt engasjement for for andre gjennom Operasjon Dagsverk.

DEL

Leserbrev

Frederik II vgs. fikk medieoppmerksomhet lørdag 1. september fordi rektor forbyr elevene å delta i Operasjon dagsverk, en dag for internasjonal solidaritet. Derimot har han velsignet arrangement som nisseluedag og Star Wars-dag, og vi kan legge til: Halloween-feiring. Det siste arrangementet var i regi av skolemiljøutvalget. Noen elever fikk disponere storklasserommet for å rigge til et redselskabinett som elever skulle få besøk under halloween. Vi lærere måtte gi elever fri fra undervisningen for at de skulle foreta denne riggingen og også oppryddingen etterpå. Men elever får altså ikke engasjere seg i Operasjon dagsverk.

Tirsdag 4. september kommer rektor på banen og snakker om noe helt annet, nemlig om prosjektet «Mening og mestring på Frederik II» som skal fremme ungdommens psykiske helse. Og mye verdifullt kan sies om det. Men han kommenterer ikke oppslaget lørdag. Jeg er forundret. Er det i håp om at alle de fine ordene tirsdag skal dekke over det ubehagelige oppslaget lørdag?

Her står fine ord om «god livskvalitet», «mening i livet», «aktiv deltagelse og involvering», «positivt fokus og ansvar», «kommunikasjon hvor vi anerkjenner og respekterer hverandre». Men hva betyr alle disse fine ordene når elevrådet opplever at når de ønsker å engasjere seg i Operasjon Dagsverk, når de vil vise vilje til internasjonal solidaritet, til å bry seg om andre, så møter de en rektor som sier nei. Føler de at deres engasjement blir anerkjent og respektert? Skolen skal fremme demokrati, da må skolen også praktisere demokrati. Er det uttrykk for demokrati når rektor motarbeider elevrådets engasjement, og som en eneveldig fyrste sier nei?

Assisterende rektor sa lørdag at vi legger ned Operasjon dagsverk i år, for å komme med noe bedre neste år. Men det er ikke slik vi driver en skole. Vi holder virksomheten i gang og jobber hele tiden med forbedring. Når noe legges ned, er det alltid mye tyngre å ta til på nytt.

Hvor blir det av den flotte målsettingen «mot til å bry seg» når elevrådet som nettopp vil bry seg om andre og således engasjere seg i Operasjon Dagsverk, opplever en rektor som sier nei?


I kronikken tirsdag nevnes skolens MOT-satsing. MOT handler om at elevene skal delta ved 12 økter gjennom tre år som har til målsetting at de skal utvikle «mot til å leve», «mot til å bry seg» og «mot til å si nei». Tre flotte målsettinger. Men hva er 12 økter på tre år i denne sammenhengen mot skolens kjernevirksomhet som er 30 økter ukentlig. Det er det som skjer i disse timene som er det sentrale og som må ha vår oppmerksomhet.

Det er heller ikke til å legge skjul på at MOT-tiltaket ved vår skole sliter. Det kom som et pålegg ovenfra. Det har således dårlig forankring hos de ansatte som ikke var involvert i beslutningen. Og vi merker at mange elever vegrer seg for å delta. De opplever øvelsene banale. Og hvor blir det av den flotte målsettingen «mot til å bry seg» når elevrådet som nettopp vil bry seg om andre og således engasjere seg i Operasjon Dagsverk, opplever en rektor som sier nei?

Rektor m.fl. avslutter sin artikkel med den fine målsettingen «elever skal fullføre [videregående skole] og føle at livet er godt å leve». Det er flott, men det er vel også noe som mangler. Vi ønsker også at elevene skal bli mennesker som betyr noe for andre, som engasjerer seg for andre, for miljøet, for rettferdighet, for fred. Dette utadvendte fokuset er totalt fraværende i rektors mange fine ord. Og det bekymrer meg, og ekstra tragisk er det at elever som har dette fokuset, blir hindret av rektor til å vise sitt engasjement.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags