Lojale kunder er skyld i dyre forsikringer

– Det er urovekkende at så mange som 20 prosent av oss aldri sjekker betingelser og pris på sine forsikringer, skriver Reid Krohn-Pettersen.

– Det er urovekkende at så mange som 20 prosent av oss aldri sjekker betingelser og pris på sine forsikringer, skriver Reid Krohn-Pettersen. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

– Den som er forsikringskunde har også et ansvar for å holde prisene i sjakk. Sjekk pris i flere selskap minst annethvert år, befaler sjeføkonomen i Norsk familieøkonomi.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. 

Vi ser at de største forsikringsselskapene i Norge tjener absurd mye penger på kundene sine. Spesielt på de kundene som er lojale mot selskapet sitt.

I den senere tid har resultatmarginen til selskapene økt vesentlig mer enn naturlig. Årsresultatene til forsikringsselskapene øker med flere milliarder hvert år. Nå er det på tide at vi forbrukere får bedre kontroll på en av de største husholdningsutgiftene vi har.

Reid Krohn-Pettersen.

Reid Krohn-Pettersen.

I sommer ble det kjent at Gjensidige Forsikring fikk et kvartalsresultat før skatt, på hele 1,7 milliarder kroner, og en økning på premieinntektene fra skadeforsikring på hele 349 millioner fra året før (5.537 millioner i 2016 mot 5.188 i 2015).

Forrige uke viste tall fra tredje kvartal at inntjeningen i forsikringsselskapene fortsetter å øke. Gjensidige fikk et resultat før skatt på 1.516 millioner kroner. Premieinntektene fra skadeforsikring beløp seg til 5.706 millioner, opp fra 5.471 millioner kroner i 3. kvartal 2015. Grunnet lave skadeutbetalinger og økte premieinntekter fortsetter selskapene å tjene unødvendig mye på dine forsikringer. Denne superprofitten er det bare du som kan gjøre noe med.

En undersøkelse utført av Obos Forsikring viser at over halvparten av oss har vært kunde i samme selskap i seks år eller mer. Hele 35 prosent oppgir at de har vært kunde i mer enn ti år. Hver femte person sier de aldri har sjekket betingelser og pris på sine forsikringer.

Det er urovekkende at så mange som 20 prosent av oss aldri sjekker betingelser og pris på sine forsikringer. Vi vet at forsikringsselskapene skrur opp prisen på din forsikring hvert år med noen prosent, dersom du ikke forhandler deg til riktig pris eller bytter selskap. Vi mener derfor at konkurransen mellom selskapene er altfor dårlig, og det er de lojale kundenes feil. Løsningen er enkel; test dine forsikringer i minst to andre forsikringsselskaper, og gjør det minst annethvert år.

 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken