En fødselshistorie fra hovedstaden: Et spesielt femstjerners hotell

Takker for oppholdet: Oslofamilien hadde aldri tenkt seg hit og oppholdet ble lenger enn antatt. Her bringer de sin oppriktige takk til jordmødre, barnepleiere, barneleger, renholdere, kantineansatte og «jeg vet ikke hva».

Takker for oppholdet: Oslofamilien hadde aldri tenkt seg hit og oppholdet ble lenger enn antatt. Her bringer de sin oppriktige takk til jordmødre, barnepleiere, barneleger, renholdere, kantineansatte og «jeg vet ikke hva». Foto:

Av

Sarah Wille fra Oslo får ikke fullrost Kalnes etter at hun måtte dit for å føde: – Slik er helsevesenet tenker jeg, fullt av varme og dyktige mennesker som vil sine pasienter vel, jeg tenker de har et kall, de fortjener en million i lønn alle som en.

DEL

Leserbrev

Etter et døgn med rier var det omsider fem minutter mellom riene. Dette er intervallet man skal ha før man kontakter fødeavdelingen på Ullevål. Jeg ringte Ullevål for å varsle at vi gjorde oss i stand for avreise fra Bjerke.

Etter ti minutter med en telefonstemme som sa «vi hjelper deg så snart vi kan» la jeg på og dobbeltsjekket på nett at jeg hadde ringt rett nummer. Det hadde jeg, etter nye 16 minutter med samme telefonstemme fikk jeg endelig svar av en jordmor som sa at det «dessverre var fullt på Ullevål» men at hun skulle kontakte Ahus for oss.

Etter litt venting ringte hun opp og sa at det dessverre var fullt på Ahus også, og at hun hadde fått oss inn på Kalnes sykehus i Sarpsborg. Taxi var på vei til vår dør, spandert av Ullevål universitetssykehus.

Etter 45 minutter i vill fart med en småstresset taxisjåfør ankom vi destinasjonsstedet. I taxien fikk vi god tid til å reflektere over distriktstransporten av fødende, denne transporten kan visstnok ta tre timer. Min største medlidenhet og alle mine varme tanker går til disse kvinnene og deres partnere.

Etter en hard fødsel ble det fem dagers opphold på Kalnes grunnet ulike komplikasjoner. Det ble et fantastisk opphold, vi fikk et velskapt barn og lykkelige familiemedlemmer sendte sine varmeste gratulasjoner.

Videre var det som å bo på et veldig spesielt femstjerners hotell. Dyktige, flotte og flinke jordmødre, barnepleiere, barneleger, renholdere kantineansatte og jeg vet ikke hva, som alle gjorde mye mer enn man kan forvente, og som var stolte av jobbene og arbeidsplassen sin.

Slik er helsevesenet tenker jeg, fullt av varme og dyktige mennesker som vil sine pasienter vel, jeg tenker de har et kall, de fortjener en million i lønn alle som en.

De har uendelig mye å gjøre: De trøster i de største sorger, er med deg i dine lykkeligste øyeblikk, klipper, syr, steller, vasker, løfter, bærer, kurser, gir medisiner, gir råd og omsorg, gir trygghet, får frem dine siste krefter, bringer mat, mater, tar blodprøver, veier, måler, lager mat, dag, natt, helg, påske, jul 365 dager 24/7.

Litt av en stillingsbeskrivelse, tusen takk til hver og en. Vi vil aldri glemme dere.

Jeg håper dere blir satt pris på av arbeidsgiver, at dere har medbestemmelsesrett i yrkeshverdagene deres, at dere blir respektert og hørt i omstillingsprosesser og at dere ikke sliter dere helt ut for alle oss som trenger dere.

Dere er helter i hvitt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags