SV vil «ta havet tilbake» og la lokale fiskere drive bærekraftig

– Østfold-regionen kan spille en stor rolle i den nye industrien vi skal bygge for fremtiden. Og fremtiden er like om hjørnet, heter det i innlegget. Bilde fra fiskehavnen i Utgårdskilen på Hvaler.

– Østfold-regionen kan spille en stor rolle i den nye industrien vi skal bygge for fremtiden. Og fremtiden er like om hjørnet, heter det i innlegget. Bilde fra fiskehavnen i Utgårdskilen på Hvaler. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

SV vil bytte ut dagens system for fiskekvoter med noe som ligner et taxiløyvesystem. Det er ett av tiltakene Fredrikstad-kandidatene lanserer for å sikre at folket skal eie havet, havet skal komme kystbeboerne til gode.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I havet finnes det kjempemuligheter. Det er der fremtiden vår ligger. Det mest klimavennlige vi kan gjøre er å satse på ressursene som finnes i havet. Der har SV en plan. Vi kan ikke klimakutte oss ut av klimakrisen, vi må bygge oss ut av den - og vi kan løse det uten å øke forskjellene mellom mennesker, ellers tar de som har lite råd hele kostnaden med det grønne skiftet. Det er derfor SV er definisjonen på et rødgrønt parti; vi driver klimakamp som ikke øker forskjeller.

Hvordan vil vi gjøre dette? Vi vil bruke offentlig eierskapspolitikk og skattepolitikk for å komme dit vi skal. Vi vil redusere beskatningen på arbeid for gjennomsnittlige lønnsmottakere, men øke beskatningen på formue, arv og eiendom. I dag er det mer lønnsomt å plassere penger i eiendom enn i næring, og eiendom er ikke verdiskaping, det er bare en markedsstyrt verdivekst. Vi vil at det skal være skattemessig lønnsomt å satse på grønne næringer.

Det er ikke til å komme bort fra at oljenæringen er landets bærebjelke. Hadde den forsvunnet i morgen, ville vi hatt et underskudd på 250 milliarder årlig. Derfor må vi virkelig sette inn støtet og starte å bygge den industrien vi skal leve av i fremtiden. Og den fremtiden er ikke så langt unna. Østfold-regionen kan bli et arnested for fremtidens grønne og blå industri. Derfor er det gledelig å lese at det nå ser ut til at Østfold får et utdanningstilbud innen fiskeri og havbruk.

I oppdrettsnæringen finnes det allerede store utfordringer. Mengden av ekstraavfall fra denne næringen tilsvarer husholdningavfall for 14 millioner mennesker - og det går rett i havet. I det avfallet er det nok fosfat til å gjøre Norge selvforsynt på fosfat, som igjen brukes i landbruk. Her ligger det store muligheter for næringsvirksomhet. Det samme gjelder oppdrett på land, som bidrar til å imøtekomme utfordringene med fosfatavfall.

Vedrørende fiskeindustrien er dagens system svært problematisk. Fiskekvotene omsettes blant rike utenlandske kapitalister, hvilket fører til at kvotene øker hinsides i verdi og holder unge, lokale fiskere ute av markedet. Båtene blir større og større og med stor frysekapasitet, og man sitter med store, rike og ofte utenlandske investorer som eier markedet. Norge blir til slutt en råvareleverandør og ikke noe annet.

SV ønsker å komme dette systemet til livs for å sikre at lokale fiskere kan drive norsk, bærekraftig fiskenæring. Vi vil avslutte omsettelighet av kvotene i løpet av 20 år og bytte ut dagens system med noe som ligner et taxiløyvesystem: Avslutter du egen virksomhet, kan du ikke selge kvoten. Kortsiktig vil vi også innføre en eierskapsgrense på tre kvoter per fisker og at man selv må bruke dem aktivt. På den måten holdes verdiene i Norge.

Folket skal eie havet, havet skal komme kystbeboerne til gode. Og her i Østfold skal havet være vårt. Østfold-regionen kan spille en stor rolle i den nye industrien vi skal bygge for fremtiden. Og fremtiden er like om hjørnet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken