Kaos ved «byens parkeringsplass» på Gressvik

Stiller spørsmål ved parkeringspolitikken: – Jeg har forstått det slik at publikum oppmuntres til å parkere i Gressvik for så å ta ferga inn til byen. Det skjer ved at det innkreves gebyr i sentrum, mens parkeringen i Gressvik er gratis. Og at det blir gjort av miljøvernhensyn.

Stiller spørsmål ved parkeringspolitikken: – Jeg har forstått det slik at publikum oppmuntres til å parkere i Gressvik for så å ta ferga inn til byen. Det skjer ved at det innkreves gebyr i sentrum, mens parkeringen i Gressvik er gratis. Og at det blir gjort av miljøvernhensyn. Foto:

Av

Ludvig Solvang: – Etter en liten pust i bakken i sommerferien, er tidligere så hyggelige Gressvik igjen invadert av biler. Der er biler over alt; langs veien, på plenen, ved ferga, samt på alt som finnes av parkeringsplasser.

DEL

Leserbrev

Det regnet i dag, så jeg burde vel egentlig tatt på meg gummistøvler. Men det var ikke på grunn av regnet at jeg var våt på bena da jeg ankom Gressvik bibliotek. Jeg måtte ut i det lange, våte gresset fordi det ikke var plass til meg på veien. Den parkerte bilen, og bilen som var på vei ned til ferga, trengte full veibredde.

Da jeg beklaget meg på biblioteket, sa bibliotekaren at jeg ikke var alene. De som besøkte biblioteket klaget over at det var vanskelig å finne noe sted å sette bilen fordi parkeringsplassene var opptatt.

Men det er egentlig små kalamiteter, i forhold til hva føreren av en nærmere 30 meter lang semitrailer opplevde mellom husene her i Gressvik. Han var antagelig på vei med takkonstruksjoner til noen nye hus, og hadde fulgt sin GPS. Den lange traileren kom seg ikke rundt svingen, hovedsakelig på grunn av parkerte biler. Bare en dyktig fører fikk ekvipasjen ut av labyrinten.

Barn kan finne på å leke i gaten utenfor huset sitt. Har våre trafikkplanleggere tenkt på dem, når de kanaliserer trafikken til ferga?

Etter en liten pust i bakken i sommerferien, er tidligere så hyggelige Gressvik igjen invadert av biler. Fenomenet er flatedekkende, for der er biler over alt; langs veien, på plenen, ved ferga, samt på alt som finnes av parkeringsplasser.

Jeg har forstått det slik at publikum oppmuntres til å parkere i Gressvik for så å ta ferga inn til byen. Det skjer ved at det innkreves gebyr i sentrum, mens parkeringen i Gressvik er gratis. Og at det blir gjort av miljøvernhensyn.

Folk som bor her kan daglig oppleve godt over hundre kjøretøypasseringer forbi kjøkkenvinduet. Først er det de som kjører ned til ferga og finner en parkeringsplass. Etterpå kommer de som først kjører ned til ferga for å se etter parkeringsplass, og som så kommer tilbake igjen.

Jeg vet at kommunen har full støtte hos overordnet myndighet for å blande harde og myke trafikanter. I forbindelse med Veidirektoratets «Del veien»-aksjon (blanding av harde og myke trafikanter), skriver direktoratet at gang- og sykkelveier primært er noe som skal benyttes «av eldre som skal på butikken».

Men jeg synes likevel at noen fra trafikketaten kunne tatt ferga til Gressvik ved arbeidstidens slutt, og så deltatt i spissrot-løpet mellom bilene til de som skal hjem til middag. Etterpå hadde de kanskje kommet til at Fredrikstad kommune bør ha større omsorg for sine innbyggere enn Vegdirektoratet.

I så tilfelle ville de kanskje bestemt at nedre Gressvik bør stenges for gjennomgangstrafikk, buss- og trailertrafikk, samt at vi får parkeringsrestriksjoner slik som de har på Cicignon.

Nå er jeg klar over at det kan finnes måling av forurensning som tilsier at man ikke bør kjøre mer bil i Fredrikstad sentrum. Men er det noen bærekraftig utvikling å flytte denne forurensningen til Gressvik?

På morran passerer gjerne tre unge damer forbi på vei til skolen. De har ransel, sparkesykkel, og en masse å snakke om. Det bor forresten flere barn enn dem her, og de kan finne på å leke i gaten utenfor huset sitt. Har våre trafikkplanleggere tenkt på dem, når de kanaliserer trafikken til ferga?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags