Mer om systemfeil blant leger: Flere pasienter melder om misnøye

– Beklageligvis bekrefter denne saken at det også innen legestanden er store faglige ytterpunkter, mener Håkon Hellandsjø.

– Beklageligvis bekrefter denne saken at det også innen legestanden er store faglige ytterpunkter, mener Håkon Hellandsjø. Foto:

Av

Håkon Hellandsjø følger opp sitt innlegg i FB om at pasienter må vente lenger over avtalt tid før de kommer inn til fastlegen.

DEL

Leserbrev

Mitt første innlegg sto i Fredriksstad Blad i forrige uke - med tittel «Systemfeil hos legen når det ikke er vanlig å komme inntil avtalt tid». I ettertid kan jeg nevne følgende :

1. Den første artikkelen har fått mange «likes» - noe som bekrefter at denne saken er viktig for mange mennesker.

2. Legene har egen pasientside - hvor pasientene kan skrive sine kommentarer etter et legebesøk.

En gjennomgang av flere legers pasientsider viser at svært mange pasienter har skrevet en negativ kommentar og er misfornøyde på grunn av for lang ventetid på legens kontor.

Her kan, med andre ord, legen selv ta til etterretning misnøyen blant sine pasienter - og derved gjøre noe med sitt eget opplegg og sitt system med blant annet for kort tid avsatt til hver pasient, noe som er årsak til den lange ventetiden.

Her skal jeg tilføye at noen få leger har gjort tiltak for å forbedre forholdene på sitt kontor, blant annet ved å henvende seg til HELFO og bedt om å få justert ned antall pasienter til sin egen fastlegepraksis.

Så dette er en annen måte å forbedre sin praksis på - til beste for pasientene. Beklageligvis bekrefter denne saken at det også innen legestanden er store faglige ytterpunkter.

Håkon Hellandsjø

Pasient

Fredrikstad

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags