Stress og press skyldes en kulturell systemfeil

– Mange mener at lærerne ikke skjønner hvor grensa går for hva vi klarer og orker. Det at vi har så mye å gjøre skyldes dårlige prioriteringer fra vår side, har vi fått høre. Illustrasjonsfoto: Colourbox

– Mange mener at lærerne ikke skjønner hvor grensa går for hva vi klarer og orker. Det at vi har så mye å gjøre skyldes dårlige prioriteringer fra vår side, har vi fått høre. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Av

Ingrid Johanne Giving: – Det er ikke vår feil at vi vokser opp i et samfunn der man skal være best.

DEL

Elevprosjekt om psykisk helse
Vi får hele tiden
høre at så lenge vi gjør vårt beste, så er det bra nok. Det er jo bra det, men se på det fra vår side. Tenk å skulle gjøre sitt beste hele tiden og overalt. I tillegg til at man selv står ansvarlig om man ikke får den uttellingen man vil og kanskje ikke får forsyne seg av verdens muligheter.

Jeg vet ikke med dere, men jeg vil finne ut av livet mitt i mitt eget tempo.

Vi ungdommer skal ikke skyldes for det samfunnet vi vokser opp i. Det er ikke vår feil at vi har vokst opp i et samfunn hvor man må være best. Men hva betyr det egentlig å være best? Og må man være best hele tiden, eller er det greit å bare være bra nok?

Fokuset på karakterer spiller en stor rolle når det kommer til temaet om press og stress. Det at elevene sammenligner karakterene med hverandre og konkurrerer om å være best i klassen, er med på å skape dette presset. I tillegg til at mange elever går rundt og føler på skolepress i hverdagen. Konsekvensene etter en prøve eller innlevering er varige, og for mange oppleves den som livsbestemmende. Mange ungdommer går rundt og føler på frykten for dårlige fremtidsutsikter. Men er det bare vi elevene som selv har skylden eller spiller lærerne også en rolle?

Det har blitt vanlig å fremstå som plettfri, men er det noe man bør strebe etter? Hvorfor skal man strebe etter å være som de andre?

Mange unge mener at lærerne er for strenge, og at presset de legger på oss elever er for stort. Før prøver og innleveringer hører man hele tiden læreren si, «for å nå fem eller seks…», men vi hører aldri om kriteriene for karakteren to eller tre. Hvorfor er det sånn?

I tillegg mener mange at lærerne ikke skjønner hvor grensa går for hva vi klarer og orker. Jeg har ofte opplevd å ha flere innleveringer og prøver i uka i tillegg til at vi har lekser, og har vi spurt om å kunne slippe leksene, har vi fått beskjed om at lekser er noe alle må gjøre og at det at vi har så mye å gjøre skyldes dårlige prioriteringer fra vår side.

Forskning viser at det er jentene som er mest utsatt. Noen av årsakene er klespress og kroppsbilde – ønsket om å være perfekt. Det har blitt et fokus blant unge jenter at man skal se perfekt ut, men hva er egentlig perfekt? Mange jenter bruker tusenvis av kroner på å legge seg under kniven. Andre kaster pengene rundt seg og kjøper haugevis av merkeklær. Det har blitt vanlig å fremstå som plettfri, men er det noe man bør strebe etter? Hvorfor skal man strebe etter å være som de andre?

En undersøkelse i 2017 viser at det er vanlig blant unge jenter å føle på stress, og at mange sliter med enten hodepine, magesmerter eller muskelvondt. Flere av jentene brukte Paracet eller Ibux som smertestillende daglig, og mange var også utmattet. Noen av jentene svarte også at de føler at deres plager skyldes nettopp dette med klespress og kroppsbilde. Er det dette vi ønsker?

Jeg mener at dette med stress og press skyldes en kulturell systemfeil. Det er som jeg skrev tidligere, det er ikke vår feil at vi vokser opp i et samfunn der man skal være best.

Elevprosjekt om psykisk helse:


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags