Hvor lenge skal storsamfunnet subsidiere folk med god økonomi som kjøper batteribiler?

– En Tesla Model X må kjøres 580.000 kilometer før den slipper ut mindre Co₂ enn en Mercedes med toliters dieselmotor, fastslår Odd Semstrøm Olsen. Foto: Tesla

– En Tesla Model X må kjøres 580.000 kilometer før den slipper ut mindre Co₂ enn en Mercedes med toliters dieselmotor, fastslår Odd Semstrøm Olsen. Foto: Tesla

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– En batteribil er langt ifra miljøvennlig når en ser helhetlig på det, mener Odd Semstrøm Olsen og tenker på levetid, veislitasje og foruresning ved produksjon av elbiler. Tema til avstemning: Eiere av elbiler sparer penger andre betaler!

DEL

Leserbrev

Jeg kommer i denne artikkelen til å kalle «elbiler» for batteribiler da jeg synes dette er en mer korrekt beskrivelse, «elbil» virker noe harmløst noe som sikkert passer de norske myndighetene bra. Strøm er noe som kommer ut av veggen, og kjøtt en noe som kommer fra frysedisken i butikken?

La meg først si at norske bilavgifter aldri har vært øremerket det som har med samferdsel å gjøre, de har gått i den store potten for så å bli fordelt til alle gode formål. Det har i Norge vært slik at en betaler skatt etter evne (det var i hvert fall slik inn til for noen år tilbake), noe gjennom lønnsslippen og noe gjennom avgifter som drivstoffavgifter, bomavgifter, moms osv.

Jeg betaler min skatt med glede selv om noen prioriteringer får håret til og reise seg, type, bistand til land så korrupte at det ikke er mulig og holde kontroll på hvordan pengene blir brukt eller hugging av regnskog som aldri har foregått hurtigere med norsk milliardhjelp!

Hva som kan være status med å kjøre rundt i en bil de har kjøpt med hjelp av almisser fra fellesskapet og der de store finansinstitusjoner tilbyr gunstige lån, forstår ikke jeg.

Men nå er det noe annet som irriterer og forundrer meg, vi møter dem hver dag, i hopetall, batteribileiere, de tror sikkert vi andre er stumme av beundring for hvilken innsats og oppofring disse menneskene viser i miljøets navn. Men vi andre vet bedre, en kan jo ikke unngå å kjenne, eller ha noen i omgangskretsen som har en slik batteribil og jeg har spurt mange, og fått det samme svaret. Det er ikke miljøet de har tatt stilling til da de kjøpte en slik bil, men økonomi! Man sparer rett og slett penger andre betaler.

  • Stem og diskuter nederst på siden: Eiere av elbiler sparer penger andre betaler!

Det var bare eierne av de dyrere batteribilene som hadde en tilleggsopplysning, de synes det var litt stas/status og kjøre en slik doning! Hva som kan være status med å kjøre rundt i en bil de har kjøpt med hjelp av almisser fra fellesskapet og der de store finansinstitusjoner tilbyr gunstige lån, forstår ikke jeg.

Nå til kalde fakta: En batteribil er langt ifra miljøvennlig når en ser helhetlig på det, men hvis vi skal tenke slik som norske politikere tenker, så blir det slik, en bensinbil og en batteribil står side om side og skal kjøre 1000 meter, da har nok batteribilen en fordel når det gjelder utslipp! Men hvis en tar hensyn til forurensing ved produksjon kontra en konvensjonell bil, eller levetid og veislitasje, disse bilene er mye tyngre en vanlige biler, batteriproduksjon osv,. så faller batteribilen gjennom.

Tyske ADAC gjorde en undersøkelse mellom en Tesla Model X, eller klumpen som jeg kaller den, og en Mercedes med to liters dieselmotor, der de totale utslippene, inkludert fra når bilen produseres til de reelle utslippene langs veien. Svaret ville nok ha overrasket norske politikere hvis de noen gang kommer seg ut av den «politisk korrekte ammetåka» de befinner seg i!

En Tesla Model X (Klumpen) må kjøres 580.000 kilometer før den slipper ut mindre Co₂ en Mercedesen! Nå er det jo slik at en Tesla aldri kommer til å gå så langt, en batteribil blir åtte-ti år maks. Hvem kjøper en gammel batteribil? Er det noen med dårlig økonomi som har batteribil siden en sparer så mye og fellesskapet betaler?

Ser for meg båtlaster med batteribiler fra Norge til Asia/Afrika der bilene havner på store oppsamlingsplasser der barbente unge hugger og skjærer i bilene for å få tak i edelt metall. Vi ser tendenser til at våre politikere har begynt å våkne og at fordelene med å kjøpe og kjøre disse miljøbombene blir mindre og mindre, men de vil nok aldri innrømme at de tok feil, dessuten er det for lite for sent.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags