Rette ord om bilens skyld i forurensing

Blir det like mye sverestøv fra denne bilen som fra en bensin- eller dieselbil, spør Asbjørn Fjeld.

Blir det like mye sverestøv fra denne bilen som fra en bensin- eller dieselbil, spør Asbjørn Fjeld.

Av

Asbjørn Fjeld mener elbilen slipper for billig unna i debatten om hva som forurenser.

DEL

Leserbrev 

Takk Eva Johannessen, for at du setter ord på bilens skyld i forurensing. Det er på tide at noen setter ord på dette, noe landets politikere ikke vil eller tør, fordi bilen er jo fortsatt en melkeku for stat og kommune. De snakker hele tiden om elbiler som miljøgevinst. Dette er som å skyte seg selv i leggen.

For eksempel en elbil med fire piggdekk på vinteren. Blir det like mye svevestøv av den, sammenlignet med en bensin- eller dieselbil? Svaret er selvfølgelig ja.

En forskningsrapport fra svenske miljøinstituttet IVL viser at produksjonen av ett batteri til en elbil gir et klimautslipp på 150-200 kilo CO2 pr produsert kWh og en elbil har et batteri på 30-100 kWh. Dette er før bilen kommer ut fra produksjonslinjen.

En litt gjerrig dieselbil kan kjøre ca 40.000-50.000 kilometer med samme forurensing på miljøet som en elbil gjør før den kommer ut av produksjonslinjen.

Og hva når disse batteriene skal destrueres etter ca 10-12 år. De er jo bare garantert i åtte år.

Vi lar politikere «skyte seg i leggen», så kan de gå der «haltepinkene». Kanskje de forstår det til sist , men da er det for sent...........

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags