Gå til sidens hovedinnhold

Elbilsatsingen er klokskap satt i system

Håkon Borch

1. kandidat til Stortinget for MDG Østfold

Følg på: Facebook

Artikkelen er over 4 år gammel

Håkon Borch, MDG, skriver at Roar Julsens syting mot Tesla-eierne minner om klassisk norsk avundsjuke.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Tidligere rådmann Roar Julsen klager over elbilene i en kronikk i FB den 11. januar. Mye av argumentasjonen Julsen bruker tyder på at han ikke har forstått hensikten med å gjøre et teknologiskifte i bilparken. Men først har jeg lyst til å klargjøring to punkter.

Julsen påstår at manglende innbetaling av avgift har redusert kollektivsatsingen. Disse størrelsene er politisk bestemt og er ikke koblet. Realiteten er at det har vært en jevnt stigende kollektivsatsing over mange år i de store byene. Viljen til å satse kollektivt har ikke alltid vært imponerende stor, men Oslo har for eksempel nå tidenes største kollektivsatsing og Bergen bygger bybane for milliarder. Julsens påstand er grunnløs.

Julsen gjør videre et poeng av at man ikke kan garantere hvor strømmen kommer fra. Realiteten er at i ni av ti år så eksporterer vi strøm til kontinentet og strømmen kommer i hovedsak fra vannkraft. Nå har man laget noen forretningsmodeller hvor man på papiret selger vår grønne kraft i Tyskland, men det er egentlig ikke annet enn et lurerispill som skal rettferdiggjøre å ta en høyere pris av forbrukeren på kontinentet. Kjører du elbil i Norge så er den i hovedsak drevet av «ren» strøm.

Så litt om hvorfor bruke samfunnsressurser på elbiler. I USA har de regnet detaljert på klimaeffekten av elbiler og når en mellomstørrelse bensinbil vrakes etter 20 år har den den gitt et CO2 utslipp på 57 tonn inkludert produksjon av bilen, mens en tilsvarende elbil i snitt har stått for 28 tonn. Altså en halvering av utslippet. I det regnestykket ligger en amerikansk elproduksjon hvor 50-60 prosent er fossilbasert.

I en skandinavisk energimiks hvor det aller meste av elektrisiteten er vann og vindkraft, gir det vesentlig større CO2-reduksjon. Det er nettopp fordi man ser slike resultater at politikerne har satset på å stimulere teknologiutvikling og markedet for elbiler. At Julsen velger å kjøre en gammel dieselbil er hans personlige valg, men hensikten med politikken er å gjøre det så attraktivt at han ved neste bilbytte går for en elbil i stedet. Da må også det offentlige stimulere infrastruktur slik at bl.a. Østfold-bedriften Enmira kan arbeide for fullt med å bygge ladestasjoner.

For å nå Parisavtalens ambisjon om 1,5°C (2°C) i temperaturøkning så bør helst majoriteten av biler i verden i 2025 produseres som fossilfrie biler. Da kan verden ikke basere seg på langsom teknologiutvikling med litt snillere bensinbiler hvert år som vi bytter med 20 års intervall. Da er vi nødt til å gjøre teknologiskifte raskt.

Elon Musk som startet Tesla er den som skal ha mest av æren for det teknologiskifte som utspiller seg nå, men han sier at den norske politikken har vært en enorm hjelp i å få elbiler raskere stuerene. Under krigen sa Roosevelt «look to Norway», og i dag sier politikere, bilprodusenter og policymakere «look to Norway» igjen. Med offensive norske tiltak har vi løftet elbilene ut av fotformsko imagen og rekkeviddeangsten.

Det foregår nå en revolusjon i bilindustrien med tunge satsinger innen de fleste bilmerker. Til og med Toyota som har vært avmålte, og satset på hydrogen, har nå lagt fullt trykk på elbiler. I dag er det mange elbiler i alle prisklasser som dekker alt fra småbil til SUVer som har høy kaksefaktor (for eksempel Tesla X).

Sytingen Julsen har mot Tesla-eierne minner om klassisk norsk avundsjuke, og det er ikke riktig at det bare er Tesla i Holmenkollåsen. Tesla er en dyr bil, men ikke så dyr at det er grunnlag for å mobbe dem mer enn eiere av  BMW, Audi eller Mercedes. Men jeg er enig i at man etterhvert kan justere på virkemiddelbruken på de mest luksuriøse modellene nå som markedet fylles opp med mange alternativer.

Satsingen Norge har hatt på elbil har blitt lagt merke til internasjonalt og norske politikere skal være stolte over å ha vært med på å løfte frem en bilrevolusjon.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.