Gå til sidens hovedinnhold

Elbil-debatten: Galskapen er fossil – ikke elektrisk

Artikkelen er over 4 år gammel

Stenalderen tok ikke slutt fordi man gikk tom for sten, men fordi man fant bedre alternativer, skriver fagsjefen i Bellona i dette tilsvaret til Roar Julsens kronikk «Elbilsatsingen er galskap satt i system» fra forrige uke.

Kronikk Dette er en kronikk, skrevet av en ekstern bidragsyter. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdninger.

Tidligere rådmann Roar Julsen kaller i en kronikk her i avisen 11. januar Norges elbilsatsing for «galskap satt i system». Å opprettholde elbilinsentivene er bare ett av grepene norske myndigheter må ta for å få bukt med Norges utslipp, som har økt de siste årene, mens alle våre naboland og EU har redusert sine utslipp.

Julsen beskriver sin kritikk av elbilsatsingen som «hverdagserfaringer». Men dette dreier seg ikke bare om hverdagen til de som farter mellom Oslo og Østfold. I motsetning til det Julsen ser ut til å tro, selges det elbiler i alle landets fylker. Faktisk har Hordaland hatt høyest andel elbiler de siste tre årene, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Det er viktig å huske på at elbiler fortsatt bare utgjør 15 prosent av nybilsalget, noe som vil si at 85 prosent av bilene som selges her til lands fortsatt er bensin- og dieselbiler. I en tid med stadig mer ekstremvær, varmerekorder måned etter måned, og stadig flere dager i året der barn og andre utsatte grupper i norske byer blir anbefalt å holde seg innendørs på grunn av høy luftforurensning, er altså ikke problemet elbilene, men fossilbilene. Og før utslippsfrie biler utgjør en betydelig andel av den norske bilparken må insentivene opprettholdes, det er også alle politiske partier enige om.

Julsen hevder at elbilene «åpenbart» trekker folk bort fra kollektivtrafikken. Dette er en myte som er blitt tilbakevist gang på gang. I en undersøkelse fra 2015 oppga hele 80 prosent av elbileierne at deres fremste transportmiddel til og fra jobb var bensin- eller dieselbil før de gikk til anskaffelse av elbil. Bellona er opptatt av at kollektiv- og sykkeltilbudet skal bli bedre, parallelt med at elbiler skal erstatte fossilbiler. Dette er ikke motsetninger. Som tilleggsopplysning kunne vi senest i går lese at antall elbiler som passerte bomringer i Oslo og Akershus økte med 43 % i 2016, uten at det totale antallet passeringer gikk opp. Dette underbygger det at folk faktisk erstatter sine bensin- og dieselbiler med elbiler.

I sin påstand om at det først og fremst er elbiler «i millionklassen» folk kjører tar Julsen også feil: De mest solgte elbilene i Norge er Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf. Så langt i 2017 er det BMW i3 som topper statistikken, heller ikke den noen millionklassebil.

Kanskje Julsen heller bør stille seg spørsmålet om hvorfor Tesla er blant de ledende på det norske markedet? Svaret er nemlig at de helt fra start har levert biler med lengre rekkevidde enn de andre elbilene, i tillegg til meget innovativ teknologi, som gjør at bilen er et minst like godt alternativ som enhver annen bil på markedet, uansett drivlinje. Dette, sammen med det faktum at man kan kjøre utslippsfritt, og slik la være å medvirke til at barn får astma og andre luftveisplager grunnet luftforurensning, gjør at mange har valgt dette fremfor bensin- eller dieselbiler.

Elbilen gjør at vi flytter utslippene fra eksosrøret, hvor vi ikke kan gjøre noe med dem, til energi- produksjonen, der vi kan gjøre noe med dem.

Julsen setter spørsmålstegn ved energikilden til strømmen elbilene går på. Elbilen gjør at vi flytter utslippene fra eksosrøret, hvor vi ikke kan gjøre noe med dem, til energiproduksjonen, der vi kan gjøre noe med dem. I Norge kjører vi på ren, fornybar vannkraft, mens man i mange europeiske land dessverre er prisgitt mer fossil energi – enn så lenge. Dette er i ferd med å endre seg. Parallelt med at Paris-avtalen forplikter alle land å kutte utslippene sine, gjør fallende oljepris og ustabilt marked sitt til at fornybar energi blir stadig mer attraktivt for investorer med fremtidsperspektiv.

Steinalderen tok ikke slutt fordi man gikk tom for sten, men fordi man fant bedre alternativer. Det samme gjelder energimarkedet: Sakte, men sikkert avvennes vi olje og gass, og tar i bruk energikilder som sol, vind og vann. Hvorfor skal vi da fortsette å kjøre biler som er avhengige av fortidas energikilder, og som dessuten bygger på teknologi som ikke har utviklet seg nevneverdig på 100 år? Elbilene har blitt mange ganger bedre på et par tiår, mye takket være pionérer som Teslas Elon Musk, som har turt å gå foran, og som dermed presser de andre produsentene til å lage reelle konkurrenter til fossilbilene. Musk åpnet for øvrig nylig sin gigafabrikk i USA, der elbilbatterier produseres på solkraft. Da nærmer utslippene for hele elbilens livsløp seg null.

Og til slutt: Ingen i Frederic Hauges familie jobber for verken Tesla eller andre elbilprodusenter. Bellona har heiet på elbil som miljøtiltak siden vi importerte landets første, en ombygd Fiat, i 1989. Nå høster vi fruktene av dette langsiktige arbeidet, til det beste for klimaet og våre barns helse. Å arbeide for noe annet er åpenbart galskap.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.