Gå til sidens hovedinnhold

Elbil-debatten: Fjern gjerne avgiftslettelsen på Tesla

Artikkelen er over 4 år gammel

I dette svaret til Roal Julsens «Elbilsatsingen er galskap satt i system» skriver Pål Bugge at man opplagt kan fjerne avgiftslettelsen på de dyre Teslaene.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jeg har sluttet å ha for store forhåpninger til miljøforståelse hos personer bare fordi de velger å titulere seg som tidligere rådmenn, forskere eller ordførere. Når ble det slik at du ble et sannhetsvitne bare fordi du hadde en tittel?

Det er derfor jeg med rimelig grad av skepsis betrakter Julsens utsagn om at: - Denne for mange uforståelige politikke, og «noen forskere» stiller nå spørsmålstegn ved.. osv.. Denne typen kronikkskriving har vi sett nok av. For noen år tilbake var det Gro Harlem Brundtland som holdt seg med uttalelsen: - Vi vet jo alle at, når det var nødvendig å trykke påstander nedover ørene på folk. Som tidligere rådmann burde du i hvert fall ha en grunnleggende forståelse for at noen må gå foran for at noe skal skje. Dessuten at foregangsprosjekter ofte er beheftet med tankekors, småfeil og uheldige utslag under gjennomføringen.

Det hjelper ikke Julsen og andre dieselbileiere å holde på sitt når man samtidig vet at olje ikke er en fornybar ressurs. Julsen, til slutt får du ikke kjøpt diesel til en overkommelig pris uavhengig av miljøargumentasjonen! Det er ikke noe igjen av dieselen, eller så er den priset vanvittig høyt. Hva gjør du da? Skriver en kronikk og henviser til at du er en tidligere rådmann? Samfunnet må altså legge til rette for en gradvis overgang til andre energiformer som ikke forurenser like mye. Og underveis justere kursen når det er behov for dette. Ikke bruke tiden på å sutre fordi ikke alt var ferdig utenkt på forhånd.

For å få dette til har man fjernet en rekke avgifter for å øke etterspørselen av elbiler. Etter hvert som utskiftingen øker kan man gradvis fjerne avgiftsfordelene og ulempene som Julsen trekker frem som irritasjonsmomenter. Når volumet på produksjonen og etterspørselen øker, synker produksjonskostnadene og el-bilen vil være mer konkurransedyktig på lik linje med tradisjonell teknologi.

I Naturvernforbundet i Fredrikstad og Hvaler mener vi imidlertid det er for tidlig lokalt å fjerne parkeringsfordeler for elbilene. Grunnen til dette er at mengden elbiler fortsatt er minimal i forhold til tradisjonelle oljebaserte biler. Bare cirka to prosent av personbilene er elbiler av dagens bilpark og da må man opprettholde flest mulig av fordelene så elbiler fortsatt blir etterspurt.

Julsen har imidlertid et poeng at mange har kjøpt elbil primært for å spare penger og i noen enkelttilfeller skifter ut kollektive transportmidler til fordel for en liten fleksibel matpakkebil basert på strøm. Slike utslag vil nok vedvare. Som rådmann burde du likevel være rimelig kjent med at et regelverk umulig kan tilpasses alt og alle i samfunnet. Man må velge en hovedlinje og tåle noen uheldige utslag.

Vi tror det derfor er klokt å satse på hverdagsbilene.

At man kan fjerne avgiftslettelsen på de dyre Teslaene er opplagt. De som har råd til en bil til 800.000 kroner har også råd til den hvis den koster over en million kroner. Vi tror det derfor er klokt å satse på hverdagsbilene. Det er der utslippsreduksjonen vil komme, bare det blir mange nok av dem.

Imidlertid er det bare sju prosent i en undersøkelse som viser at de som har kjøpt elbil ville ha kjøpt denne løsningen hvis avgiftslettelsene ble fjernet. Jeg tror det er rimelig å anta at ikke alle som kjører elbil er så veldig opptatt av miljø. Det kan vi blant annet se nå om vinteren, hvor mange kjører med vinterdekk med pigger og bidrar til helsefarlig støv i gatene i Fredrikstad. På svarte veier som er saltet og skrapt rene for det meste av snø og is. Det er i hvert fall uforståelig og miljø- og helsefiendtlig.

Kommentarer til denne saken