Forbruket må ned. Da hjelper elbil svært lite

Odd Semstrøm Olsens svar til og om Petter Baardsen: En tallknuser av rang og svigermors drøm. Batteriet på Teslaen hans varer i 22 år! Tro det, den som kan, jeg tror det ikke. Illustrasjon: Tesla modell 3

Odd Semstrøm Olsens svar til og om Petter Baardsen: En tallknuser av rang og svigermors drøm. Batteriet på Teslaen hans varer i 22 år! Tro det, den som kan, jeg tror det ikke. Illustrasjon: Tesla modell 3 Foto:

Av

Odd Semstrøm Olsen følger opp i elbildebatten: Det viktigste er å få ned forbruket, men det tør ikke politikerne ta tak i. I stedet kaster de noen batteribil-smuler til dem som forbruker mest og skal ha oss til og tro at det hjelper.

DEL

Leserbrev

Når en legger seg ut med middelklassen eller «eliten» hvis du vil, må du regne med noe motbør. Jeg synes likevel det var noe tannløst og skuffende over motargumentene. Først ut er Halvor Torgersen som i kommentarfeltet sier jeg kommer med feil og usannheter, uten og begrunne det noe nærmere. Han mener sågar at FB bør «sile» ut slike innlegg, altså at mennesker som ikke deler synspunktene til Torgersen og hans meningsfeller, ikke bør få sin stemme hørt. Han nevner også noe om kvalitet, noe jeg tror Torgersen, som jeg regner med kjører batteribil, ikke har greie på! I min verden er kvalitet noe som varer lenge, og det gjør ikke bilen din Torgersen! Gammel gubbe er jeg visst også, ja der har du rett, hele 56 år!

Nummer to ut, er Trond Erik Nilsson, han mener jeg har enerett på sannheten. Det har jeg ikke, Trond Erik, og jeg beklager hvis det er slik du tolket meg. Og, ja, jeg skal prøve og ta vare på innlegget i ti år.

Så har vi Finn Jørgensen da, som lurer på hvilken planet jeg bor på, vel jeg bor nå her nede på jorden jeg, men kan ikke du Jørgensen se om ikke Elon Musk har en ledig plass på romskipet «Big Falcon Rocket», det skal visst være ferdig nå, så kan du bli med ham til Mars, så kan jeg pusle med mine ting her nede, og så kan du pusle der oppe. Du er sikkert en stor beundrer av Elon, og dere har sikkert mye å snakke om.

Neste mann ut var Jens Kr. Kirkebø, han tror jeg aldri har kjørt en batteribil, selvfølgelig har jeg ikke det, men jeg kjørte radiobil på tivoli noen ganger da jeg var liten. Batteribilen hans var så lett og kjøre, sier han, fordi den har firehjulsdrift og «motoren reagerer momentant og uten tidsforsinkelse»? Han har visst mye «anti ditt, og anti datt» på den også, men kjære Jens, hvordan får du STOPP, på denne 2,5 tonns hjelpemiddelsentralen på fire hjul, det var det som var poenget!

Jeg tenker med gru på hvor lang tid det ville tatt og bygge en ny bybru (Fredrikstadbrua) med den nye teknologien. På 50-tallet tok det to år, 55 til 57.

Jeg er mer imponert over gamle «Onkel Gunnar» som i 64 kom opp en bakke med Opel Rekorden sin med kun en sandsekk i bagasjerommet på sommerdekk! Samme bakke som Jens i teknologimonsteret sitt kan stoppe midt i, for så å kjøre videre til toppen. Jeg vet hvem jeg er mest importert over.

Hvor undersøkelsen om at elbileiere bruker mindre piggdekk enn fossilbilister kommer fra, vet ikke jeg, men jeg registrerer at elbilene er overrepresentert i ulykker og at forsikringsselskapene har økt polisen på disse bilene. Han gjør også et poeng ut av «beboerne innenfor ring 1» som jeg nevnte i min artikkel, «der bor det under tusen personer». Jeg tror nok Kirkebø forsto hva jeg mente, men hvis vi skal ta det litt videre, så vil jeg påstå at 900 mennesker innenfor ring tre har større slagkraft til å sette politisk dagsorden, en 4000 rednecks fra Kongsvinger, så slikt sett har jeg ordene mine i behold.

Petter Baardsen: En tallknuser av rang og svigermors drøm. Batteriet på Teslaen hans varer i 22 år! Tro det, den som kan, jeg tror det ikke. Det er jo mye komponenter på en bil som kan gå i stykker, ikke bare batteriet, så jeg skal være grei. Beholder du Teslaen din i 11 år Petter, så står det virkelig respekt av det! Gi meg tilbakemelding på hvordan det går om 4–5 år?

Så her vi Bjørn Thorell da, den eneste som fikk pulsen til å slå litt fortere, med en provoserende ovenfra og ned-holdning. Nei Bjørn, jeg er ikke en klimafornekter og jeg vil absolutt ha så mange kullkraftverk stengt som overhodet mulig. Norge har jo gass som de kan selge til vi finner en bedre løsning. Utslippene går da ned til halvparten og det må jo være fint?

Jeg tror vi to bare har forskjellig tilnærming til problemet. Nordmenn elsker duppeditter og ligger i verdenstoppen ved bruk av disse. Jeg blir litt lei vær gang jeg hører en politiker si «ny teknologi skal hjelpe oss og ...» Kanskje 30 prosent av ny teknologi kan hjelpe menneskeheten mens resten bare skaper behov som egentlig ikke er der. Fregatten «Helge Ingstad» var full av ny teknologi, cruiskipet «Viking Sky» var ett år gammelt, elektronikken stoppet motorene når båten krenket frem og tilbake for da mistet motoren oljetrykk! På en båt! Videre, den nye og gamle Svinesundbrua, say no more!

Jeg har også en mobiltelefon, en Nokia, en slik du ringer med, den er seks år nå, og jeg tror jaggu den blir seks år til, for en skal da ikke kassere noe som er fullt brukbart bare for å kjøpe noe nytt? 

Her i Fredrikstad har de jobbet med en utvidelse av vei og rundkjøring på Ørebekk i fire år med store overskridelser. Det var visst noe med grunnforholdene som den nye teknologien ikke fanget opp. Et lite stenkast unna ligger en over 100 år gammel jernbaneskinne som fortsatt fungerer! Jeg tenker med gru på hvor lang tid det ville tatt og bygge en ny bybru (Fredrikstadbrua) med den nye teknologien. På 50-tallet tok det to år, 55 til 57.

Når jeg hører nytt, tenker jeg billig, og jeg savner litt den gamle fornuften. Mange i dag leaser bil, delingsøkonomi gjør at flere deler på en bil, alt dette gjør at folk ikke har noe forhold til tingene sine, og det blir bruk og kast. Opp til midten av 90-tallet ble det produsert noen bilmodeller som kunne gå en million kilometer uten å blunke. Det er miljøvennlig det.

Jeg snakket med en ingeniør som jobbet for en tysk bilprodusent, på en messe for noen år siden, og han sa at hvis de hadde fortsatt å produsere en viss modell (124 for dem som vet) så hadde de antagelig gått konkurs. Bjørn, jeg har en del biler, men jeg kan bare kjøre en om gangen. Den jeg bruker mest, er 55 år gammel, konstruert før økonomene hadde noe de skulle si, og satt sammen av dyktige håndverkere. Dette gjør at bilen er god og holder. Når jeg er borte, går den i arv, og når vi ikke kan kjøpe bensin mer, blir den kanskje satt bort på et museum.

Jeg har også en mobiltelefon, en Nokia, en slik du ringer med, den er seks år nå, og jeg tror jaggu den blir seks år til, for en skal da ikke kassere noe som er fullt brukbart bare for å kjøpe noe nytt, Bjørn?

Flyr gjør jeg ca. 1,3 ganger i året så hvis vi skal konkurrere om hvem som er klimaversting, så tror jeg du vinner! Skal vi redde klimaet, må befolkningsveksten stoppes og gradvis ned på 80-talls nivå (5 milliarder). Men elefanten i rommet er hvordan vi skal forbruke mindre, for hjulene skal jo gå rundt og pengene renne inn, det er dette våre folkevalgte er for feige til å gjøre noe med. I stedet kaster de noen batteribilsmuler til de som forbruker mest, og skal ha oss til og tro at det hjelper. I min verden må det settes inn tiltak på de store problemene først, de som monner, så kan vi supplere med mindre tiltak der virkningen ikke er så stor.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags