Elbilen – Keiserens nye klær

Av

Odd Semstrøm Olsen fra Rolvsøy mener det går galt når sjampis-drikkende byråkrater i Brussel skal vise handlekraft: «De elsker kvoter og finner da ut at bilprodusentene må produsere en viss andel batteribiler hvis de i hele tatt skal få lov til å produsere konvensjonelle biler.».

DEL

Leserbrev

Dag Andreassen har helt rett i sitt innlegg om batteribil-politikkens utrolig usosiale profil. At samtlige partier på Stortinget står bak denne skandaløse politikken skulle vel få noen og en vær til og tenke. Men slik har det blitt. Når noen tar opp «miljøkortet», er det plutselig slutt på fornuft og det å tenke selv. En kan nærmest se svetteperlene på pannen til de som burde vist bedre. Ett feil ord eller påstand, og du kan være politisk død for alltid.

Regnskogen, klimakvoter og nå sist plast vi sorterer som blir sendt til Tyskland for brenning er bare toppen av det idiotiske isfjellet. Det som gjør saken enda mer frustrerende er at de mest ekstreme «miljøpartiene» gjerne bruker oljepengene de egentlig ikke skulle hatt til mer eller mindre idiotiske klimatiltak. Det bruttonasjonalproduktet vi hadde hatt, hvis vi var avhengige av hva disse kaffe latte-drikkende miljøraddisene innenfor ring en i Oslo produserte av verdier, hadde ikke rukket til å slokke en engangsgrill på en holme. Først må en forstå hvor verdiene blir skapt, slik at en har penger til for eksempel partistøtte. Så må en være klar over at Norge er på størrelse med Berlin by og at det er begrenset hvor mye det hjelper med tiltak her hjemme.

Klimadebatten i Norge er veldig forvirrende. Først bruker vi åttetusen-femhundremillioner på og redde regnskogen, fordi de skal tenke miljø «globalt». Så importeres tusenvis av batteribiler som forurenser enormt globalt? Så hører vi på Dagsrevyen 6. juni at etter hetebølgen, har forskere funnet ut at menneskene forurenser mer når det er varmt, fordi de bruker strøm når de skal avkjøle seg! Altså forurenser strøm!

Så tilbake til batteribil-debatten. En elbil består av stål, aluminium, glass, gummi, tekstiler og kobber (mye kobber) akkurat som en konvensjonell bil. Den eneste forskjellen er at der en vanlig bil har en motor av stål og aluminium som kan resirkuleres. Men før det kan den faktisk også overhales og repareres. Der har batteribilen ett, ja, batteri. Denne batteripakken forurenser så mye under produksjon at en vanlig bil kan kjøres mellom 90 og 150.000 kilometer før de står likt. I tillegg er det meget kritikkverdige forhold i gruvene som utvinner kobolt og litium med blant annet barnearbeid. Men den kanskje største skandalen med elbilen er dens lave levetid. Dette blir da selve symbolet på det bruk-og-kast-samfunn vi egentlig skulle bekjempe!

En batteribil er mye tyngre enn en vanlig bil naturlig nok grunnet batteriet. Og siden de ikke har noen clutch kan de bli en utfordring på vinterføre. Derfor kjører de aller fleste på piggdekk. Dette sliter utrolig på veinettet, men betaler de noe? Nei! En skal være forsiktig med og generalisere, men en bør ikke være skarpeste kniven i skuffen for og konstatere at de aller fleste batteribileiere skummer fløten av et meget usosialt system der de som allerede har det meget bra, sparer store penger av fellesskapets midler, for så å forbruke mer av alt det gode livet har og by på.

Fint for dem, men miljøvennlig er det ikke, og det utarmer samtidig velferdsstaten, der pengene heller burde gå til mer trengende. Det har blitt vist noen tall på hva denne elbil-politikken koster det norske samfunnet, og det har til nå vært meget «sminkede» tall. Summene er skyhøye.

Hvorfor blir det produsert batteribiler da, hvis det bare er dritt? spør du kanskje. En forklaring er nok at når byråkratene i Brussel har drukket nok Champagne og spist kanapeer, og begynner å føle at de må vise handlekraft, da går det som regel galt. De elsker kvoter og finner da ut at bilprodusentene må produsere en viss andel batteribiler hvis de i hele tatt skal få lov til å produsere konvensjonelle biler. Dette har ført til at for eksempel produsenter som bare lager batteribiler, kan selge kvotene sine og tjene gode penger. Disse pengene kan de bruke på å bygge raketter som de skyter opp i atmosfæren.

Jeg vil oppfordre folk til og protestere på denne galskapen, som både forurenser, utarmer velferdsstaten og skaper en så stor sosial urettferdighet at vi ikke har sett lignende i historien. Husk, det er ikke bare gjennom skatteseddelen en bidrar til og opprettholde velferdsstaten slik vi kjenner den. Det er også gjennom å betale moms, avgifter på drivstoff, bomring, veiavgift (trafikkforsikring) engangsavgift og så videre. Hvis noen av oss ikke skal betale dette, så må andre betale mer eller lenger. Enkel hoderegning.

Til slutt vil jeg takke alle som kjører fossil brenselsbil, for at dere, ikke som vannet, tar minste motstands vei. Det har dessverre blitt slik i dagens samfunn at ens egen vinning og egne interesser går foran alt. Da sitter vi igjen med ett kaldt bruk-og-kast-samfunn. Med våre politikeres miljøvelsignelse.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags