Insentiv for elbil trengs for å endre vaner, avgifter vil komme

– Tester viser at selv med polsk kullmiks, som er den verste i hele Europa, kommer elbiler bedre ut, skriver lederen av Østfold Elbilforening. Han mener det helt klart er tid for endring, men sier samtidig at tiden vil vise hvilke endringer som er til det gode.

– Tester viser at selv med polsk kullmiks, som er den verste i hele Europa, kommer elbiler bedre ut, skriver lederen av Østfold Elbilforening. Han mener det helt klart er tid for endring, men sier samtidig at tiden vil vise hvilke endringer som er til det gode.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Østfold Elbilforening svarer på Odd Semstrøm Olsens innlegg «Hvor lenge skal storsamfunnet subsidiere folk med god økonomi som kjøper batteribiler?»

DEL

Leserbrev

Hva som er miljøvennlig og ikke, er en stadig pågående debatt, og det mest miljøvennlige er kanskje å droppe bilen, og heller ta bena fatt. Men slik er ikke samfunnet satt sammen, de fleste trenger en form for transport for å få dagen til å gå opp.

Dagens politiske insentiver for elektriske kjøretøy er like for alle, uavhengig av inntekt. Dette er til for å endre en vane og et bruksmønster, så vil nødvendigvis avgifter fases inn etter hvert. https://elbil.no/alt-om-elbil-i-statsbudsjettet-2018/

Når det blir tydeligere at bilindustrien må jukse for å i det hele tatt oppnå lovlige utslippstall på moderne biler, og når Storbritannia stadig slår nye rekorder for dager uten å brenne kull i energisektoren, så viser det jo at endringer er på gang.


At banker og andre finansinstitusjoner tilbyr folk muligheten til å låne penger, er en helt annen debatt, som ikke har noe med statens insentiver å gjøre. Man må heller ikke glemme at olje- og petroleumsindustrien er den mest subsidierte i verden, og at statens kompliserte regelverk for tilbakebetaling av letekostnader og andre ting gjør subsidiene til elbiler ganske stusslige.

Tester viser at selv med polsk kullmiks, som er den verste i hele Europa, kommer elbiler bedre ut. Et kraftverk produserer ikke bare energi til den ene bilen, men til en hel by og har således en energieffektivitet en fossilbil ikke kan drømme om en gang. Men dette blir fort glemt, da man bare ser røken uten å se hele kjeden. Vi bor i Norge, og har et av verdens reneste strømnett, ja vi importerer fra utlandet, som også stadig blir renere med mer vind og sol.

https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-selv-elbiler-pa-kullkraft-er-mer-klimavennlige-enn-dieselbiler-br/411386

Når det kommer til batterier, vil ikke disse bli sendt til Afrika, til det er de altfor verdifulle. Da blir de heller sendt tilbake til produsenten, eller til andre som driver med gjenvinning. Om man regner med energitap i prosessen kan man gjenbruke ca. 95 prosent av et moderne litium ionbatteri. Dessuten er grunnstoffene i disse batteriene i rask utvikling, og mange av de grunnstoffene som trengs i dag kan være utfaset om noen år. https://www.tu.no/artikler/ny-metode-kan-gjore-gjenvinning-av-litium-fra-elbilbatterier-lonnsom/376939

Eller de blir brukt videre som lagring i energisektoren, slik Tesla, Nissan og flere andre har begynt med. Her kan de brukes som backup i mange år da de sakte lades opp og ut, med veldig liten degradering. http://www.eaton.eu/DE/Europe/OurCompany/News/PRCompany/PCT_3241008_DE

Man kan godt krangle om hva som er best, men når det blir tydeligere at bilindustrien må jukse for å i det hele tatt oppnå lovlige utslippstall på moderne biler, og når Storbritannia stadig slår nye rekorder for dager uten å brenne kull i energisektoren, så viser det jo at endringer er på gang. Om disse alltid er til det gode får tiden vise.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags