Behandlingen av «Munchs mødre» vitner om dårlig kulturforståelse

«Stor var min forskrekkelse»: – Det viste seg at skulpturen til 450.000 kroner sto ubeskyttet inne på en anleggsplass, skriver Knut Møller-Jensen om det som viste seg på byggeplassen på Blomstertorget.

«Stor var min forskrekkelse»: – Det viste seg at skulpturen til 450.000 kroner sto ubeskyttet inne på en anleggsplass, skriver Knut Møller-Jensen om det som viste seg på byggeplassen på Blomstertorget. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

– Mine besøkende var ikke særlig imponert over at dette var alt byen hadde fått til, for å hedre Norges mest berømte maler, skriver Knut Møller-Jensen om sin guiding av kunstinteresserte i hjembyen til Munchs mor.

DEL

Leserbrev 

Jeg har hatt besøk fra utlandet i sommer. For å skryte litt av byen, tok jeg dem med på en liten vandring rundt i byen. Gjestene er svært kunstinteresserte, og hadde god kjennskap til Edvard Munchs tilknytning til Fredrikstad. At både hans mor Laura Cathrine, og hans tante Karen Bjølstad, er født her i byen, nærmere bestemt i Storgaten 26, var de også klar over.

Stor var min forskrekkelse da jeg skulle vise dem skulpturen «Munchs mødre» på Blomstertorget. Her viste det seg at skulpturen til 450.000 kroner sto ubeskyttet inne på en anleggsplass. Byggherren har ikke tatt seg tid til, i det minste å pakke den inn med en presenning, eller bygge en solid kasse rundt den. Aller helst burde skulpturen ha vært flyttet før arbeidene ble påbegynt.

For å få sett skulpturen, måtte jeg klatre over gjerdet og fjerne tre sekker sement, samt noe skrot som dekket den til. De lo godt da de fikk se størrelsen på verket, og kommenterte at de ikke var særlig imponert over at dette var alt byen hadde fått til, for å hedre Norges mest berømte maler. Og kanskje til og med en av verdens mest kjente kunstnere, med blant annet maleriet «Skrik», som er kjent i hver avkrok over hele jordkloden.

Hvor er Fredrikstad kommune, byantikvaren, Visit Fredrikstad og foreningen Munchs mødre i denne sammenhengen? Og hvordan kan byggherre Fredriksborg ta seg til rette på denne måten? Dette vitner om en svært dårlig kulturforståelse, og lite respekt for den store mester.

Da vi senere kom til Storgaten 26, var det eneste som vitnet om Edvard Munchs tilknytning til stedet en plakett på veggen, montert ute av vater, og tilgriset med silikon. Vedkommende som hadde montert den, hadde tydeligvis hatt en svært dårlig dag på jobben.

Som konstruktiv kritikk mente mine kunstinteresserte venner fra utlandet at for å hedre Edvard Munchs minne, burde man heller fjerne parkeringsplassen nedenfor Storgaten26, rive det stygge huset som står der, og i stedet anlegge en liten park. Her burde det plasseres et monument, eller i hvert fall en byste av den verdensberømte maleren.

Da de allerede hadde besøkt Munchs hus i Åsgårdstrand, og hans gravsted (bystene laget av Arne Durban) på Vår Frelsers gravlund i Oslo, foreslo de en skulptur som lignet denne.

Noe slukøret måtte jeg gi dem rett i at byen nok kunne ha vært flinkere til å vinkle byen som en viktig del av Edvard Munchs liv. Som plaster på såret, foreslo jeg at vi heller kunne avslutte byvandringen med et glass på byens lokale brune pub, West End. Et upretensiøst og hyggelig sted i Forstaden, som det het den gang den unge Edvard var på besøk hos sin morfar Andreas Bjølstad, på 1870/80-tallet. Et sted som hadde vært både i de gamle Kristiania-bohemenes, og Edvard Munchs ånd. Det gledet de seg over, og det fant de både eksotisk og interessant.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags