Byen som sa nei til rett linje og vant

Ved hjelp av shuttlebusser skulle Montabaur jernbanestasjon i Rhindalen ta trafikken fra Koblenz, men det var ikke slik de reisende ønsket det, skriver Kristoffer Hagen. (Illustrasjonsbilde)

Ved hjelp av shuttlebusser skulle Montabaur jernbanestasjon i Rhindalen ta trafikken fra Koblenz, men det var ikke slik de reisende ønsket det, skriver Kristoffer Hagen. (Illustrasjonsbilde)

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Kristoffer Hagen har et eksempel fra Tyskland som etter hans mening viser at publikum ikke vil bruke en rett jernbanelinje med stasjon på Rolvsøy.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. 

Aksjon Rett Linje påstår stadig vekk at Rett Linje over Rolvsøy er det beste alternativet. Alternativet skal angivelig være det mest fremtidsrettede og få flest togpassasjerer!

I Tyskland er stasjonen Montabaur et utmerket eksempel på at dette ikke stemmer. Rolvsøy og Montabaur har mange likhetstrekk. Begge to ble planlagt på 90-tallet og begge har omtrent samme reisetid fra byen til stasjonen. Forskjellen er at stasjonen i Montabaur ble realisert i 2002.

Under planleggingen av høyhastighetslinjen Köln-Frankfurt, vurderte man to alternativer, en vestlig trase langs Rhindalen om Koblenz sentrum eller en mer direkte trase langs motorvei A3 via Montabaur og med shuttlebuss til Koblenz.

Lokalpolitikerne godtok den billigere traseen langs A3, med krav om at tilbudet ved Koblenz skulle være som før. Fram til da hadde alle tog gått via Koblenz. Den nye stasjonen i Montabaur førte til at reisetiden fra Koblenz til Köln og Frankfurt ble redusert, med unntak av de reisende som hadde gangavstand til den gamle stasjonen. Med bil til stasjonen ville reisetiden bli kortere for alle!

Men hva skjedde? Shuttlebussen ble ikke brukt! Så godt som ingen av innbyggerne i Koblenz brukte den nye stasjonen! Pendlerne benyttet den gamle stasjonen i sentrum og direktetogene til Köln og Frankfurt! Samferdselsforsøket hadde slått feil!

Etter to år innså man nederlaget og la ned shuttlebussen. Man begynte å redusere antallet avganger ved stasjonen i Montabaur og øke i Koblenz! Etter en topp i 2007 har antallet reisende ved Montabaur sunket!

Et større byutviklingsprosjekt med en næringspark og kjøpesentre og noe lokaltrafikk fra småbyene rundt stasjonen var det eneste som reddet Montabaur fra total fiasko.

Hvordan påvirket dette Koblenz? Kun positivt! Koblenz er i dag en trivelig by med et velfungerende kollektivnett. De har til og med fått en moderne gondolbane over elven! Det er heller ikke mange byer som har fått byens jernbanestasjon og kollektivknutepunkt på UNESCOs verdensarvliste!

Hva kan vi lære av dette?
En stasjon på Rolvsøy vil ikke fungere! Folk foretrekker å ta transportmiddelet som går direkte og unngå bytte midt i reisen!

Alle er enige om at alternativet med stasjoner i begge byer vil gi vekst i togtrafikken. Men det vil også påføre bymiljøet store negative konsekvenser. På grunn av dette har jeg derfor foreslått flere endringer som ville spare rasering av bydelene Greåker, Brevik og Lande og kulturminnene Tarris og Olavsvollen. Deriblant stasjon på Hafslund med gondolbane. Disse endringene vil kunne gjøres innenfor nåværende planlegging og dermed ikke forsinke dobbeltsporet! Sarpsborg vil kunne få en løsning som har mye til felles med Koblenz. Begge byer har det til felles at de er beliggende ved landenes mest sentrale elver!

Sentrale politikere og næringsliv har vist interesse for disse endringene, men de vil ikke utrede dem. For hvis de først skal utrede disse endringene må de, med dagens politiske klima, også utrede alternativet til Aksjon Rett Linje.

Problemet er at en utredning av Aksjon Rett Linjes alternativ vil kreve at Stortinget vedtar at man går et skritt tilbake i planprosessen, og dermed stoppe planleggingen av jernbane via byene. Dobbeltsporet vil forsinkes med flere år, og det vil bli en ekstrakostnad på flere millioner for å utrede et alternativ som ikke vil fungere! Dette vil være et politisk selvmord!

Så i praksis må man endre det politiske klimaet for å få utredet nye endringer!

Så hva bør motstanderne av rasering av bydelene Greåker, Brevik og Lande og kulturminnene Tarris og Olavsvollen gi sin støtte til?

  1. Samferdselsforsøket til Aksjon Rett Linje som ikke vil fungere! På denne måten vil det ikke utredes noen nye endringer/alternativer og dermed garantere rasering av bydelene Greåker, Brevik og Lande og kulturminnene Tarris og Olavsvollen!
  2. Jernbane via byene med tilhørende endringer som vil gi vekst i togtrafikken! Endringene er blant annet stasjon på Hafslund med gondolbane.

Jernbane via byene med tilhørende endringer er det eneste alternativet som gir garantert vekst i togtrafikken og garantert mindre biler på E6!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken